Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Artist in School

Op dit moment bevinden Anoek en Mees zich in de ruimte waaruit ze het komende schooljaar gaan werken. Hun uitvalsbasis. Midden in de school. Het Graaf Huyn College. Omgeven door glas, uitkijkend op de grote hal. Ze bevinden zich in een ruimte die ooit een receptie was, maar de laatste jaren enkel gebruikt werd als een kopieerruimte. Zij vonden echter dat er veel te veel werd gekopieerd, zowel in papier als in gedrag.

Nadat ze hun overhaalskills in de strijd hadden gegooid en de noodzaak van een vaste werkplek in de school (waarbij ze zichtbaar zijn) duidelijk hadden gemaakt was het zover: De geboorte van de Receptie van het Gevoel. Vanuit hier kletsen ze met drukke docenten die binnen komen wandelen om te kopiëren, sparren ze met (soms wanhopig) personeel dat een thema op school wilt aankaarten maar niet goed weet hoe, kloppen er verwarde brugklasleerlingen op het raam met vragen over de locatie van lokalen en verloren kluissleutels, worden harten gelucht, huilen er mensen uit en testen ze de eerste routes met zowel leerlingen als personeel.

Great Apes of the West Coast

“Great Apes of the West Coast is het verhaal dat ik altijd vermeden heb om te vertellen. Maar de laatste tijd besef ik dat dit verhaal onvermijdelijk is”.

Great Apes of the West Coast vertelt over haar reis van Sierra Leone naar Nederland.

In een poging om ‘een liefdesbrief aan haar volk’ te schrijven en haar West-Afrikaanse roots te herontdekken, wordt Great Apes of the West Coast een visuele, muzikale en lyrische solovoorstelling die het verhaal van de West-Afrikaanse cultuur vertelt door de stem van een West-Afrikaanse vrouw. Het is een verhaal van herbeginnen, herontdekken en herinneren. Het publiek wordt van harte uitgenodigd om je aan te sluiten bij en getuige te zijn van Princess’ reis naar een nieuw bewustzijn dat groeide op de voor haar meest heilige plek: het podium.

“In Afrika wist ik wat de kleur van mijn huid was, maar nooit wist ik wat het betekende, tot ik naar Nederland kwam.”

De podiumtaal van Princess werd dag na dag gekneed door de ontdekking van zowel de westerse als de West-Afrikaanse kunstvormen, door hun verschillen, gelijkenissen en unieke combinaties. Met het creëren van een eigen artistieke taal ontdekte ze de wereld waarin zij leeft.

Credits

Concept, regie & spel: Princess Isatu Hassan Bangura
Dramaturgie: Giacomo Bisordi
Muziekontwerp: Edis Vander Pajazetowic
Lichtontwerp: Sander Michiels
Productieleiding: Greet Prové
Regieassistent: Elli De Meyer
Productie: NTGent
Coproductie: VIA ZUID, Likeminds
Boventiteling: Liesbeth Standaert
Kostuumontwerp: Tricia Mokosi

Bitter Dinner

Een multizintuigelijke diner ervaring gecentreerd rondom bittere kost

Bitter speelt een belangrijke rol in de Ayurvedische voedingsleer en vervult een grote functie binnen ons spijsverteringssysteem. De bittere smaak op je tong stimuleert de productie van maag- en galsappen. En werkt in feite als een soort digestieve aid. Daarnaast heeft bitter ook een bijzondere werking op onze psychologische gesteldheid. Het nuttigen van bittere smaken doormiddel van ons voedsel kan ons helpen bij het verteren van ‘the bitter tastes of life’. Het helpt te overleven. Volgens Ayurveda helpen bitters om de geest naar binnen te keren, het zel ewustzijn te vergroten en introspectie te ondersteunen.

Bitter is een ontbrekende smaak in ons moderne dieet, maar het is de meest voorkomende smaak in de natuur. De bittere smaak van een plant kan een aanwijzing zijn dat de plant giftig is voor mensen. Hierdoor hebben we van nature een aversie tegen deze smaak ontwikkeld, uit bescherming. In veel planten is de hoeveelheid gif echter zo klein dat ze wel bitter smaken, maar niet gevaarlijk zijn. Het meeste bitter overleven we dus wel!

Vandaag de dag hebben we bijna alle bittere smaken uit ons voedingspatroon verbannen. De enkeling die er nog wel zijn plek bekrachtigd, koffie bijvoorbeeld, blussen en temmen we met plenzen melk en zoete suiker.

Met dit project wil Laila Claessen onderzoeken hoe bijvoorbeeld een ritueel stronkje lof op zondag avond zou kunnen bijdragen aan de manier waarop we omgaan met al het wrange van weer een nieuwe maandag.

Het is een onderzoeksproject die ze verspreid over 3 perioden op verschillende plekken met verschillende mensen uitvoert. Elke periode werkt ze toe naar een toon- en/of ervaarmoment voor publiek.

Bitter Dinner wordt mede mogelijk door VIA ZUID, Media Matic, Laika en wp Zimmer 

Grondslag

Iedereen heeft bepaalde momenten in het leven die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van je verdere leven. Voor de horende én dove dansers van 20Hertz was het moment dat ze verliefd werden op de urban dansstijlen. Voor Zuid-Limburg, de thuisbasis van 20Hertz, was het ontstaan van de kolenmijnen cruciaal. Grondslag duikt in het verleden en onderzoekt wat hen gevormd heeft tot wie we zijn. Ze laten zich inspireren door het mijnverleden dat Zuid-Limburg heeft gevormd tot de provincie die we kennen en zoeken de raakvlakken tussen het verleden en ons dansgezelschap.

Voor het eerst voegen ze naast dansers ook een VV-artiest toe aan het dansgezelschap. VV staat voor Visual Vernacular en is een kunstvorm uit de Dovengemeenschap. De kunstvorm draait om het uitbeelden van objecten of verhalen aan de hand van gebaren in combinatie met sterke gezichtsuitdrukkingen.

Choreografie: Sharon Wesseling

Dansers: Anggun Musri, Boaz Blume, Riva van Baardewijk en Saskia Neuen, 

Muziek: Amsterdam Beats

Kostuums & Styling: Ella Siekman

Technische productie en marketing: Floris Mentink

Mogelijk gemaakt door

Cultuurhuis Heerlen, Cultura Nova, ECI Cultuurfabriek, Gemeente Heerlen, Nederlands Mijnmuseum, Playground Heerlen,VIA ZUID en VSBfonds.

Grondslag is (deels) gecreëerd in het Danslab van SALLY Dansgezelschap Maastricht en VIA ZUID.

DROWN MY FRIENDS!

Deze machine is niet ingewikkeld. Een stappenmotor, servomotor, muntproever, speaker, boordcomputer en een rij met rood verlichte knopjes. Een aquarium vol water. En twaalf kleine mensfiguren, vastgebonden aan twaalf loden gewichten, wachtend om onder de wateroppervlakte te verdwijnen en naar de bodem te zinken.
De keuze is aan jou. Wie maakt een enkele reis naar de diepte? Wie verdient jouw agressie en frustraties?
VOETNOOT: De maker is zich bewust van het feit dat het drukken op rood verlichte knoppen gepaard kan gaan met toegenomen stressniveaus, maar benadrukt dat elk slachtoffer enkel een symbolische zondebok is. Voor extra comfort komt de installatie compleet met een ingebouwde assistent die je door het proces heenloopt.
DROWN MY FRIENDS! kwam tot stand met hulp van VIA ZUID, Feikes Huis, Het Performance Technology Lab en Het Verbond, met speciale dank aan Lindsay Zwaan, Johan van Cauwenberghe en Samuel Bom.

De Natuurlijke Gids

Inmiddels is er geen twijfel meer aan: ons klimaat verandert. De boodschap “dat de wereld in brand staat” wordt keer op keer verkondigd, als een soort paniekmantra van de 21e eeuw. “We moeten NU iets doen om de Natuur te redden!” Merlijn Huntjens en Nina Willems van PANDA vragen zich echter steeds vaker af, wat is dat eigenlijk, ‘de Natuur’? En wie zijn wij dat we haar kunnen redden? 

Om daarachter te komen, ontwikkelde PANDA De Natuurlijke Gids. Nee geen boekje, maar een heuse app met de naam ‘Yugo’. Yugo wordt in alle vroegte op zondagochtend 28 augustus tijdens Cultura Nova 2022 gelanceerd. Daarna trekken we de Natuur in, om die te ontdekken, te bevragen en ons er hopelijk opnieuw mee te kunnen verbinden. Of erin te verdwalen, natuurlijk….

Credits
Concept: Merlijn Huntjens en Nina Willems
Tekst: Merlijn Huntjens
Voice–over: Nina Willems
Sounddesign: Dennis Gaens
Grafische vormgeving: Guus Prevoo (Homo Ludens)
Ontwerp applicatie: Koen Verbruggen
Productie: PANDA
Coproductie: VIA ZUID

Heroes and heavens

“Leer bescheidenheid, als je kennis verlangt. Een hoogland zou nooit worden geïrrigeerd door een rivier.” – Kanz ol-Haghayegh

In Roshanak Morrowatian’s nieuwe, interdisciplinaire dansvoorstelling Heroes and heavens staat een ritueel van empowerment op fysiek, spiritueel, sociaal vlak centraal.

Met Heroes and heavens wil Roshanak de martial arts-vorm Varzesh-e Pahlavani (heldensport) opnieuw definiëren. Het is een oeroud ritueel dat oorspronkelijk uit Perzië komt en werd gebruikt om krijgers te trainen. Het bestaat uit een combinatie van onder andere vechtsport, krachttraining, spiritualiteit, ethiek, poëzie en muziek. Van oudsher mochten alleen mannen het beoefenen. Roshanak wil juist óók vrouwen en andere genders laten delen in de kracht van het ritueel en samen de veelzijdigheid van de mens vieren.

Credits
Concept & maker: Roshanak Morrowatian
Muziek: Rutger Zuydervelt
Artistieke begeleiding: Nicole Geertruida & Suzy Blok / ICK-Artist Space
Dramaturgie-assistent: Astrid Klein Haneveld
Techniek: Stef Touw / Theatervogels
Fotografie: Afagh Morrowatian
Coproducenten: Stichting Rover, VIA ZUID, Korzo, DOX & ICK Dans Amsterdam / ICK-Artist Space

THE MIDNIGHT SPECIAL

Als de dag in de nacht verandert, ondergaan we een magistrale metamorfose. De duisternis oefent haar aantrekkingskracht uit, drie performers transformeren in hun grootste angst. Een figuur schuifelt door het bos, vindt op de tast een touw en begint met trekken. Uit een stinkende rivier stijgt een spontaan ontbrandende kroonluchter op. De figuur glimlacht goedkeurend. “Welkom bij THE MIDNIGHT SPECIAL.”

THE MIDNIGHT SPECIAL
is een beeldende locatievoorstelling over de duisternis, geïnspireerd op sprookjes, mythen en ander werk van kunstenaars die obscuriteit romantiseren. In een hyper gestileerd en fragmentarisch theatraal toverspel krijgt de duisternis een stem. Samen proberen we de duisternis in de wereld, maar ook in onszelf, te omarmen.

THE MIDNIGHT SPECIAL wordt gemaakt en gespeeld door Just van Bommel, Laila Claessen en Lieke van der Vegt. In 2019 ontmoetten zij elkaar op de performanceopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Nu is het moment daar om zichzelf als jong collectief te introduceren in het theaterlandschap.

Te zien:

  • Cultura Nova, Heerlen: augustus 2022
  • Boslab Theaterfestival, Amsterdam: augustus 2022

 

index.php