Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Maankoningin

Maria Theresia van Oostenrijk worstelt in haar huwelijk met de ‘Zonnekoning’, Lodewijk XIV, die vooral bezig is met zijn eigen balletspektakels en affaires. Maria verzamelt daarom een bont gezelschap om haar heen met waarzeggers, circusacts en operazangers die de eenzaamheid verzachten. Wanneer ze plots ziek wordt kan de arts niks voor haar doen, de gezondheidszorg is namelijk gericht op mannen, het vrouwenlichaam onderzoeken is iets waar hij zijn vingers niet aan brandt. Langzaam sterft Maria aan de onverzorgde tumor.  “Als koningin ben ik slechts één dag gelukkig geweest”, waren haar laatste woorden.

Een voorstelling over de gezondheidszorg, vriendschap, spiritualiteit en het hiernamaals.

Zwermelingen

Zwermelingen is een intieme podcast serie in vier delen, waarin de zoektocht naar een onbekende Poolse vrouw centraal staat. Haar dagboek werd gevonden in de bossen rondom Venlo. In die bossen zijn regelmatig tijdelijke kampementen te vinden van arbeidsmigrantendie tussen wal en schip vallen. Naomi besluit de rechtmatige eigenaar van het intieme egodocument op te sporen, om het terug te geven. Wat betekent het om buiten een systeem te vallen? Wat zijn de psychologische gevolgen van sociale uitsluiting en ‘onzichtbaar’ zijn?

Naomi creëert een spannende maar ook ontwapenende en gevoelige luisterervaring. Haar werk speelt zich af op het snijvlak van poëzie en documentaire. Als maker gaat zij op zoek naar verhalen en stemmen die doorgaans niet gehoord worden. Waar theater vaak gericht is op het tonen en het kijken, stelt zij in haar voorstellingen en documentaires de menselijke stemmen het luisteren centraal. Kwetsbare en persoonlijke verhalen tot leven in de verbeelding van het publiek. Zo laat het luisteren je met een nieuwe blik kijken naar iets dat je altijd al zag.

House

Foto: Cem Altimöz

House is het eindstation van Rosa Vrij’s jarenlange artistieke en persoonlijke onderzoek naar ruimte geven en ruimte innemen, gebundeld in een publicatie. Het publiek leest en ervaart dit boek in de vorm van een performatieve boekpresentatie.

‘A house. A house in which there is no

boundary between interior and exterior.

In which there is no separation between

wall, floor and ceiling and where gravity

shifts. A house that moves, and in which

the kitchen is not standing anymore where

it was standing just before.’

Toen Rosa Vrij en haar partner Ben Weir in 2018 gingen samenwonen, nodigde ze hem uit voor een artistieke uitwisseling. Samen reflecteerden ze op de relatie tot hun huis en tot elkaar. Via tekeningen, sculpturen, tekst en performance creëerden Rosa en Ben een imaginair huis waarin het lichaam en architectuur samensmolten. Tijdens de performatieve boekpresentatie gaat het publiek door dit archief heen. Langzaamaan worden de bezoekers zelf onderdeel van een reis door architectonische, persoonlijke en emotionele ruimtes. Want hoe verhoud je je eigenlijk tot de ander en tot de ruimte om je heen?

De performance is Nederlandstalig, de tekst van het boek is in het Engels.

 

Coproducent: VIA ZUID met dank aan de Master Theater van de Toneelacademie Maastricht

Met dank aan SCHUNCK

I was born at 7.00 am

Hoe word jij deel van iets dat eeuwig blijft?
Een man in een duikpak hoort een scheepsbel en gaat op zoek naar een manier om iets achter te laten. Hij denkt dat dan pas het leven zinvol is. Of nee, niet zinvol. Eerder: hij kan er niet tegen dat hij zijn hele leven hard werkt om zichzelf zichtbaar te maken en er uiteindelijk geen enkel spoor is achtergebleven dat op zijn bestaan wijst.

Theatermaker Noah Janssen legt met grote fantasie de kwetsbaarheid van de mens bloot. In plaatst van antwoord te geven op de vraag hoe we mens moeten zijn, roept hij op om extreem te genieten van het feit dat we meestal niet eens geschikt genoeg zijn om mens te zijn. I was born at 7.00 am start vanuit de gedachte dat het misschien best jammer is dat je dood gaat. Want je hebt moeite in het leven gestoken. Je rent en je praat, je twijfelt en kust. Vervolgens blijkt dat alles voor niets, want als er genoeg tijd verstrijkt ben je te verteerd of verbrand om daarbij stil te staan.

 

Noah Janssen VIA ZUID / Feikes Huis / Over het IJ

Creatie & spel An Hackselmans & Noah Janssen
Kostuum & artistieke sparringspartner Nine van Weert
Dramaturgisch advies Pol Eggermont & Joost Segers

De and Recode III

De- and Recode III is een onderzoek waar Phoebe zich laat zich inspireren door elementen van flamencodans die ze in een hedendaagse context plaatst. Vanuit de vormtaal van science fiction zoekt Phoebe naar nieuwe mogelijkheden en nieuwe verbindingen. Kan een kostuum in de toekomst een lichaam hacken om comfort te bieden? Hoe ziet de maakbaarheid van neurale verbindingen in een brein eruit als ze aan de buitenkant van een kostuum zichtbaar wordt gemaakt? Speculatie over de toekomst kan een krachtig instrument zijn om het heden mede vorm te geven.

Loop je met me mee?

Een project van Noah Janssen, Lobke Houkes, Noa Zelen Nacken, Renée Aerts en wijkmakers in het kader van ZuidZone.

Je schoenen zijn als het ware een huis voor je voet. Maar wat vertellen ze over jou? Loop je met me mee? is een gratis verwonder en theaterroute langs echte levensverhalen, verteld door de schoenen van Geleen-Zuid. Zij denken na over de levens en dromen van de mens die in hun schoenen staat. Zo leer je de bewoners van Geleen-Zuid écht kennen. Wat zeggen hun schoenen over hen? Waar zijn ze al samen geweest? En waar lopen ze nog naartoe?

De wandeling start in de Wappertuin tussen de Wagenaar- en de Pijperflat in Geleen-Zuid. De route duurt ongeveer een uur. at.

Aanmelden kan via een mail naar zuidzone@hetlaagland.nl of door te bellen/sms’en/whatsappen naar 06-29810145.

Haar op je tanden

‘Heks!!!’

We kennen haar als lelijke, oude trut uit sprookjes; een rimpelige huid, kromme neus en een wrat op haar kin. Heb jij haar wel eens in het echt ontmoet? Gillend op haar bezemsteel? 

Ze vraagt zich af waarom de aarde daar beneden haar toeschreeuwt. Nu spuugt ze. Ze spuugt op de aarde die haar naar beneden haalt, in vlammen werpt en tot as verbrandt.

In de voorstelling Haar op je tanden gaan performers en zussen Anne en Lieke van der Vegt op zoek naar hun innerlijke heks. Vanuit hun interesse in de heksenjacht 500 jaar geleden kijken ze terug naar de heks die voor hen de weg heeft vrijgemaakt, en laten haar uit as herrijzen. ‘We smijten ons voorbij de brandstapels en halen onze tong langs het vuur, vals giechelend vanuit onze heksensabbat. We brouwen een toverachtige voorstelling met magic, music, history en hystery!!!!

Een voorstelling over huilende heksen en hysterische helden door Anne en Lieke van der Vegt.

DREAM BABY SCREAM

“SPOTLIGHT!
DRUM ROLL!”

De nacht valt. Een spotlicht zoekt naar vers bloed, als een telescoop naar onontdekte sterren. Licht spat uiteen op een paillettenjurk, daar kruipt een lichaam uit het stinkende slootwater. A shining star zingt volledig schor: “Tonight!!! I gave the greatest performance of my life!!!”

Een vlijmscherpe naaldhak schiet door het spotlicht en boort zich in de stronk van een ouwe eik. A real icon has entered the forest grounds, en laat niet met zich sollen. Iets verderop ontwaren we A motherfucking diva op de boeg van een spookschip, drijvend op vergane glorie. Daar zijn ze, a shining Star, a real Icon and a motherfucking Diva giving the greatest performance of their lives. Schitterend als echte sterren: eenzaam fonkelend op afstand.

‘DREAM BABY SCREAM’ is een groteske, beeldende locatievoorstelling over de donkere kant van Showbizz.The American Dream zet voeten aan Hollandse bodem. Geïnspireerd op het herkenbare Hollywood filmgenre musical biographical picture duiken ze in de tragiek die schuilgaat achter deze “succesgeneratie”. Een intiem spektakel over zij die streven naar het altijd onbereikbare succes.

‘DREAM BABY SCREAM’ door collectief The Midnight Specials (Just van Bommel, Laila Claessen en Lieke van der Vegt) wordt geproduceerd door het Amsterdamse Bostheater in co-productie met VIA ZUID.

Concept and performance: Just van Bommel, Laila Claessen en Lieke van der Vegt
Artistic Coach: Luit Bakker
Production: Roy Jakobs
Sound design: Jonathan Bonny
Costume Design: Nine van Weert

index.php