Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Nomaden

Een performatieve installatie over de hypermobiliteit van de hedendaagse mens, een kluwe lijven, consumentisme en de vraag: zie jij mij?

Een grote lege ruimte met in het midden een glazen kubus. Erin en rondom een groep mensen. We lopen, we verkennen, we lijken te weten waar we heen gaan. We bewegen ons razendsnel en veranderen voortdurend van identiteit, van baan, van politieke en seksuele voorkeur. We kijken en worden bekeken, we etaleren om te zien wie we zijn. We identificeren en differentiëren, versmelten en ontwaren. Maar wat blijft er van onszelf over als we blijvend in beweging zijn, als we onszelf steeds weer in andere vormen kneden? Nomaden is een performatieve installatie en vormt deel één in een serie over de etalerende mens.

Coproductie: Festival Cement en VIA ZUID

Te zien:

  • Festival Cement, Den Bosch (première): maart 2017
  • Festival Theater aan Zee, Oostende: juli en augustus 2018

Goden

Afstudeerwerk

In een kamer van 3 bij 4, afgesloten van de buitenwereld, creëren twee individuen een mini-universum waarin ze pogen alles te laten samenvallen. Totdat het klopt.

Goden is net als Nomaden een theatrale installatieperformance en daarmee deel 2 in deze serie over de etalerende mens. Het is een doorlopende installatie waarin gedurende drie uur lang de link tussen ruimte en identiteit wordt onderzocht. Kom dus vooral meerdere keren kijken!

Sam Scheuermann vertrekt in haar werk altijd vanuit een vraag naar bestaansrecht. Wanneer bestaat iets, wanneer wordt iets gezien en wanneer zien wij? De relatie tussen het object, het iets of iemand dat bekeken wordt, en de kijker is een spanningsveld dat steeds op andere manieren bekeken kan worden. Met aandacht voor beeld en beweging onderzoekt ze deze interacties en probeert ze verschillende media met theater te combineren.

Regie: Sam Scheuermann | Met: Tim Bogaerts en Evelien Cammaert | Dramaturgie: Jasmijn van Wijnen | Begeleiding: Jasper Delbecke | Decor: Erik van de Wijdeven | Scenografie: Sam Scheuermann

Te zien:

  • In de Maak Festival, Maastricht: mei 2017
  • Dutch Design Week, Eindhoven: oktober 2017

Verleden tijd

Binnen TgM Lab biedt Toneelgroep Maastricht net afgestudeerde theatertalenten een prominente plek in het gezelschap en de mogelijkheid een eigen voorstelling te maken. Actrice Sanne Samina Hanssen heeft huisschrijver Jibbe Willems gevraagd een nieuwe vertaling te maken van Old Times. Volgens de internationale pers één van de meest poëtische en spannende toneelstukken van Nobelprijswinnaar Harold Pinter.

Sanne kreeg de vrijheid om een tekst, cast en enscering te kiezen. Volgens Sanne is de tekst van Harold Pinter uitermate geschikt voor haar onderzoek binnen TgM Lab: “De teksten van Pinter kun je omkeren en omkeren en omkeren. Telkens weer ontdek je een nieuwe invalshoek, een nieuwe laag, een nieuwe betekenis, een nieuwe waarheid.”

Verleden tijd, een voorstelling met 100 stiltes. Een man, Een vrouw. Een jeugdvriendin komt op bezoek. Wat begint als een avond waarop herinneringen worden opgehaald, wordt al snel een avond vol sluimerende spanning. De drie raken verwikkeld in een strijd om macht en waarheid. Wat is waarheid, en… is het belangrijk deze te achterhalen?

Samenwerking
Toneelgroep Maastricht en VIA ZUID (coproductie)

Te zien
Bordenhal Maastricht: 21 januari t/m 4 februari 2016

Scenefoto Verleden Tijd: Ben van Duin

This is my letter to the world, that never wrote to me

“Je kent mij niet, en terwijl ik dit schrijf ken ik mezelf ook niet helemaal. Ik heb overigens wel geprobeerd om je niet te schrijven, ik probeer het al twee dagen lan, maar ik geef het nu op.” David Grossman

We spreken het volgende af:

Ik schrijf jou.
Ik schrijf jou ook als jij mij niet terug schrijft.
We zullen elkaar nooit ontmoeten.
We hebben een radicaal eerlijke relatie, we liegen niet.

Anouk van Kolfschoten (vormgever en decorontwerper) en Lola Bogaert schrijven brieven naar onbekenden en wachten op reactie. Ze willen weten hoe het is om een relatie te hebben die louter op papier bestaat. Ze willen fantaseren over degene waarmee ze corresponderen. Ze willen dromen. Ze willen uitkijken naar de postbode. Ze willen wachten. Wachten op woorden van een onbekende. Ze willen ervaren hoe het voelt om de tijd te laten verstrijken. Ze willen verlangen. Verlangen naar contact. Een reactie.

De brieven vormen het materiaal voor de voorstelling in samenwerking met De Roovers.

Samenwerking
Producenten: Festival MoMeNT & VIA ZUID
Vooronderzoek in Kultuurfaktorij Monty in het kader van het Montignardsproject

Te zien:

  • Parkstad Limburg Theaters Heerlen (Sneak Peek): april 2019
  • Café Theater Festival, Tilburg: april 2019
  • Theater Kikker, Utrecht: mei 2019

De Grens

Compacte kameropera brengt nieuwe muziek dicht bij het publiek. Over een historische gebeurtenis met een actuele betekenis.

Station Eijsden, Zuid-Limburg. Het is 10 november 1918: de Eerste Wereldoorlog loopt ten einde en Keizer Wilhelm II verschijnt aan de grens om asiel aan te vragen in het neutrale Nederland. De Nederlandse regering moet zich hier over beraden en in afwachting van een beslissing verkeert de keizer een etmaal lang in onzekerheid over zijn status. Op het perron van Eijsden treft hij de plichtsgetrouwe en punctuele stationschef, een man die in afkomst en karakter zijn totale tegenpool is. De twee heren raken in een verhitte discussie, maar er is één punt dat ze gemeen hebben: totale machteloosheid over de situatie waarin ze zich bevinden.

Kaiser Wilhelm II: „Ich bin verloren! Sie werden mich hinauswerfen. Wo kann ich denn jetzt noch hin? Wo kann in dieser Zeit
ein ehrlicher Politischer Flüchtling noch einen Zufluchtsort finden? … Oh, könnte ich nur Holz hacken.“

Stationschef: “De armoede van mijn sociale klasse is pas ècht een probleem! Dertien kinderen, nauwelijks te eten. Een klein huis, weinig banen – zeker met al die vluchtelingen!”

Muzikaal vuurwerk
De 25-jarige componist Jan-Peter de Graaff schreef een opera vol muzikaal vuurwerk; toegankelijk én eigentijds. Het wordt uitgevoerd door een virtuoos ensemble van jonge musici en zangers. De opera klinkt fris, modern en toegankelijk klinkt. De compositie in twee aktes haakt qua sfeer aan bij de beginjaren van de vorige eeuw, toen grootheden als Kurt Weill, Maurice Ravel en Igor Stravinsky de toon bepaalden.

De opera wordt uitgevoerd door inspirerende musici en zangers. Jonge mensen die graag de importantie van de muziek en het verhaal willen delen. Het libretto neemt de luisteraar mee over de grenzen. Er wordt in twee talen gezongen, Duits en Nederlands. En de thematiek is actueel voor heel Europa.

De Grens is een klinkende Nederlandse bijdrage aan het herdenkingsjaar van het einde van de Groote Oorlog.

Credits
Artistiek team
Compositie: Jan-Peter de Graaff
Libretto: Yuri Robbers
Regie: Saskia Bonarius

Cast
Eva Kroon, mezzosopraan – Kaiser Wilhelm II
Ginette Puylaert, sopraan – stationschef

Musici
Pieter van Loenen – viool
Ensemble But What About:
Vincent Martig – basklarinet
Wilco Oomkes – accordeon
Marianna Soroka – slagwerk
Julian Sarmiento – contrabas

Beeld
Foto’s: Caroline Keman
Licht/Scenografie: Hendrik Walther
Kostuums: Leo van den Boorn

Samenwerking
De Grens is een coproductie van Stichting Leonore, Opera Zuid en VIA ZUID.

Te zien:

  • NJO Muziekzomer, Culemborg (try-out): augustus 2018
  • Grachtenfestival, Amsterdam (try-out): augustus 2018
  • Parkstad Limburg Theaters, Kerkrade (première): september 2018
  • AINSI, Maastricht: oktober 2018
  • November Music, Den Bosch: november 2018
  • 100 jaar herdenking, Eijsden: november 2018
  • Kasteel Amerongen: november 2018

10 second dance app

Hoe kun je in 10 seconden iets zeggen waar iemand anders een uur voor nodig heeft? Het antwoord zit in 10 Second Dance verscholen in een innovatief instrument dat een artistiek proces in gang zet via de digitale leerweg. 

10 Second Dance maakt gebruik van een interdisciplinaire app waarin dans, muziek en film in combinatie met technologie elkaar versterken en ondersteunen. Mensen van verschillende achtergronden kunnen met deze app de dialoog aan met elkaar zonder dat taal een obstakel vormt. De kracht van het project is dat alle participanten op gelijkwaardige wijze betrokken zijn bij het proces en zowel creator/performer als toeschouwer zijn. Zo zal ook het publiek in deze lecture/demonstratie ervaren dat iedereen dans in zijn broekzak heeft!

De app werd gelanceerd tijdens de Nederlandse Dansdagen 2019.

10 Second Dance is een initiatief en productie van Stichting 10 Second Move (Wouter Gulikers en Maria Speth) i.s.m. Academie voor Danseducatie van Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg en de Nederlandse Dansdagen.
Coproducent: VIA ZUID
Met ondersteuning van: gemeente Maastricht en Fonds Podiumkunsten

Better Safe Than Sorry

Een nieuwe ervaringsvoorstelling van Merel Smitt op locatie. In Better Safe Than Sorry creëert ze opnieuw een wereld die bedrieglijk herkenbaar is – een mogelijk toekomstscenario dat zomaar werkelijkheid zou kunnen worden als we even niet opletten.

Better Safe Than Sorry werpt een kritische blik op de wijze waarop Nederland bezig is met veiligheid. Criminaliteit moet worden aangepakt, er moet strenger worden gestraft en de openbare ruimte moet extra worden beveiligd. Langzaam werken we toe naar een voorzorgcultuur waar preventie het nieuwe beveiligen is. Wat als je al kan ingrijpen voordat er problemen zijn?

Samenwerking | (co)productie
Festival Karavaan, Over het IJ Festival en VIA ZUID

Te zien:

  • Festival Karavaan, Alkmaar: mei en juni 2017
  • Over het IJ Festival, Amsterdam: juli 2017
  • Randland Festival, Heerlen: november 2017

De Boer

Kijken door de ogen van de boer

De Boer is een theatrale geluidswandeling, gebaseerd op menselijke verhalen van boeren en boerinnen uit Midden-Limburg.

Met een koptelefoon op het hoofd loop je over het leef- en werkdomein van de boer en maakt kennis met zijn belevingswereld. Je kijkt door de ogen van boeren en boerinnen, luistert naar hun verhalen en ervaart wat het betekent om je hele leven te wijden aan het boerenbestaan. Het is een kennismaking met de mens achter het boerenbedrijf met zijn tradities, zijn verhouding tot de dieren en gewassen en de aardsheid waarmee het werk gepaard gaat.

De Boer ademt de sfeer van het boerenbestaan op het platteland.

Theatermaker Merel Smitt, in 2014 afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht, monteert en regisseert deze luisterwandeling specifiek en dicht op de huid van de boeren in Midden-Limburg. Zij doet dit vanuit haar fascinatie voor de boerenwereld.

Te zien:

  • Op boerenbedrijven in Ell, Haler, Hunsel, Molenbeersel en Wessem: april 2016
  • Festival Karavaan, Haarlemmermeer: april 2016

Credits
Concept, regie, vormgeving: Merel Smitt
Productie: Yoka van Zuijlen
Met speciale dank aan o.a. de volgende boeren en boerinnen: Grieta & Karel Gootjes, Ellen Mertens, Hester & Patrick Geukemeijer en Jan Evers.

Media
‘De Boer’ is een bijzonder samenwerkingsproject tussen VIA ZUID, Loeren bij de Boeren/de Winning Limburg en de LLTB. Cultuur en samenleving komen hier op een unieke en persoonlijke wijze bij elkaar. VIA ZUID is de organisatie voor talentontwikkeling in de podiumkunsten die kunstenaars op weg helpt naar een zelfstandige beroepspraktijk. VIA ZUID doet dat door werk van de talentvolle nieuwe makers te (co)produceren binnen en buiten het culturele domein, binnen en buiten Limburg, samen met verschillende partners.

Artikel Dagblad de Limburger d.d. zaterdag 19 maart 2016

index.php