Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

De solo’s 2

Met Brieven aan Doornroosje van Toon Tellegen als uitgangspunt maakt Joke Emmers samen met Bas Teeken en Anneleen Boehme een voorstelling over liefde, want wie raakt daarover uitgepraat? Het zal ook gaan over wachten en verwachten. En over hoe die verwachtingen met onszelf aan de haal gaan. Wie bestuurt er hier eigenlijk de boel? Dat gevoel. En over snoepjes van Haribo.

Joke Emmers is 27 en vrijgezel. Dat alleen is toch al reden genoeg om te komen kijken.

Toch, diep in haar hart, verwachtte zij dat er iets gebeuren zou. Zoals zeelieden in nood de horizont afspeuren, liet zij haar blik wanhopig waren over de eenzaamheid van haar bestaan, op zoek naar een wit zeil in de nevelige verten. Wat voor toeval, welke wind het naar haar toe zou drijven en naar welk strand het haar zou voeren, wist zij niet, en al evenmin of het een sloep zou zijn of een schip met drie dekken, beladen met benauwenis of boordevol geluk. Maar elke ochtend bij het wakker worden, hoopte zij dat het die dag zou komen, en gespitst op alle geluiden sprong zij uit bed en was verbaasd dat het zich nog niet aandiende; later met het vallen van de avond steeds droever wordend, verlangde zij dat het maar vast morgen was. Madame Bovary – GUSTAVE FLAUBERT –

De solo’s 2 is een try-out -een work in progress- voor de voorstelling die volgend seizoen gaat touren.

Credits
Coaching: Bas Teeken
Spel: Joke Emmers
Muziek: Anneleen Boehme
Techniek: Prem Scholte Albers en/of Lars Morren
Kostuums: Marta Stoffels
Met grote dank aan: Thomas Janssens, hetpaleis en Toneelgroep Maastricht

Samenwerking | (co)productie
C-Takt, VIA ZUID en B12

Te zien:

  • De grote post, Oostende: februari 2017
  • Arenbergschouwburg, Antwerpen: februari 2017
  • Parkstad Limburg Theaters, Heerlen: februari 2017
  • C-Mine Cultuurcentrum, Genk: februari 2017

Eyes wide shut

Een duister carnaval

Beau Schneider en Joke Emmers spelen de hoofdrollen in deze ijzingwekkende thriller waarin een gewone man koortsachtig op zoek gaat naar zijn diepst verborgen verlangens. In de regie van artistiek leider Servé Hermans speelt het verhaal zich af tegen de achtergrond van het opzwepende Limburgse carnavalsfeest. De tekst is van Jibbe Willems en de muziek van Bendix Dethleffsen.

Een 35-jarige arts is gezegend met een goede carrière en een mooie, intelligente vrouw. De bodem van zijn ogenschijnlijk zorgeloze bestaan wordt onder hem weggeslagen als zijn vrouw op een avond haar seksuele fantasieën aan hem opbiecht. Verbijsterd en verteerd door jaloezie loopt hij de deur uit. Als in een koortsdroom zwerft hij door de nachtelijke stad en ontmoet duistere handelaren, hoeren en een oude vriend die hem meeneemt naar een zinderend gemaskerd bal. Zijn zoektocht is echter niet zonder gevaar voor zijn huwelijk en maakt hem misschien zelfs medeplichtig aan een moord.

Jibbe Willlems schrijft een gloednieuwe tekst geïnspireerd op de gelijknamige laatste film van Stanley Kubrick (1999), die zich op zijn beurt weer baseerde op Arthur Schnitzlers Traumnovelle (1926). In de tekst lopen droom en werkelijkheid door elkaar in een spannende, donkere, fantasievolle en muzikale voorstelling over de diepste verlangens van de mens. De muzikale leiding is in handen van Bendix Dethleffsen.

spel Julia Akkermans, Louis van Beek, Bendix Dethleffsen, Joke Emmers, Judith Pol, Beau Schneider, Hans Trentelman, Stijn Vervoort
tekst Jibbe Willems
regie Servé Hermans
muzikale leiding Bendix Dethleffsen
sopraan Lies Verholle
piano Elisabeth de Loore
decorontwerper Leo de Nijs
kostuumontwerper Marta Stoffels
lichtontwerp Marc Zwietink
dramaturgie Ludo Costongs
foto Stephan Vanfleteren

Samenwerking
Toneelgroep Maastricht & VIA ZUID (coproductie)

Eyes wide shut ging op zaterdag 27 augustus 2016 in première tijdens Cultura Nova in Heerlen. Daarna was de voorstelling tot en met 12 november 2016 te zien in de Nederlandse en Belgische theaters.

The end of the world as we know it

Een energieke lecture-performance over activisme, ondernemerschap en de maakbaarheid van de toekomst.

In The end of the world as we know it creëren Jan Leyssens en Ruud Horrichs een open werkplaats op de theatervloer die de kijker wegwijs maakt in de magie van het maken.

Milieubewustzijn en duurzaamheid gaan verder dan gepekelde groenten, bakfietsen, circulaire economie of autodelen. De zoektocht naar een evenwicht tussen meer en minder en vooral onze eigen verantwoordelijkheid hierin blijft in een boeiende ontwikkeling.

De Gentse designer Jan Leyssens zet het in de praktijk om, niet enkel in zijn eigen leven maar ook in zijn werk als ontwerper denkt hij voortdurend na over een gezonde toekomst. Het resultaat is een boeiende lecture-performance over duurzaamheid en technologie. Onder het motto “er is niet één grote oplossing maar vele kleine oplossingen” gaat hij samen met regisseur Ruud Horrichs in gesprek over bijzondere projecten en reikt hij zijn boodschap aan. The future is now!

Van en met: Jan Leyssens & Ruud Horrichs | Regie: Ruud Horrichs | Soundtrack: Wouter Souvereyns | Animatie: Michiel Celis (Grafted) | Foto’s: Boumedine Belbachir | Trailer: Diren Agbaba | Coproductie: C-mine en VIA ZUID

Te zien:

  • C-mine Cultuurcentrum, Genk: januari 2017
  • Theater Zuidpool, Antwerpen: april 2017
  • Cultura Nova Festival, Heerlen, augustus 2017
  • Gent: september 2017
  • CC De Velinx, Tongeren: september 2017
  • Kunsthumaniora Hasselt: oktober 2017
  • Bozar, Brussel: november 2017
  • CC ‘t Getouw, Mol: januari 2018

Horrible Homeless Man

Een groot huis aan de rand van een weg, de voordeur staat uitnodigend open.
Een man loopt voorbij. Het huis lonkt naar hem. Aangetrokken tot het huis vergeet de man zijn afspraak en gaat naar binnen. De bizarre wereld waarin hij terechtkomt, wil hem overduidelijk iets vertellen.

Horrible Homeless Man verkent het schemergebied tussen angst en bravoure, tussen fantasie en werkelijkheid en tussen theater en film.

Idee en regie: Ruud Horrichs | Spel: Stijn Vervoort | Tekst: A.H.J. Dautzenberg | Camera: Diren Agbaba | Art direction film en artwork: Sara Bomans | Coaching: Servé Hermans | Assistent camera: Danilo Salcedo | Acteurs film: Wendy Briggeman, Hans van Leipsig, Dany Roggen, Paul Gysenbergs, Rosa Pedone, René Packlé en Gabrielle Kerkhofs | Muziek: granvat’s Matsenoto en Hoera | Productie: Daniel Sikora | Met ondersteuning van: C-Mine Cultuurcentrum, VIA ZUID en Provincie Limburg STROOM | Met dank aan: CIAP vereniging voor actuele kunst, Genkse Academie voor kunst, Eddie Guldolf, Koen De Sutter, Zeno Engelen, Eric Rogiers, Mariano Steegmans, Nadine Claes en Maylo de hond, makelaarskantoor Vestio: huis Diestersteenweg 136 te Kermt

Te zien:

  • C-mine Cultuurcentrum, Genk: september 2015 en 2016
  • De NWE Vorst, Tilburg: februari 2016
  • Cultura Nova Festival, Heerlen: augustus 2016

Splinter

‘En dan zit ik daar. En ik ben tevreden met hoe het is. Het heeft wel iets. Soms is het echt letterlijk, en dat is wel fijn, dat het niet zo vaag is. Dat ik zo weet waar ik aan toe ben. Maar niets is gewoon zo. Niets blijft hetzelfde. Plots veranderen de dingen. En ik kan niets meer.’

Deze voorstelling is ontstaan vanuit diverse improvisatievormen en de fascinatie voor het universum van David Lynch.

Regie: Ruud Horrichs | Spel: Jordi Möllering, Jelle De Wit en Leopold Horrix | Scenografie en artwork: Sara Bomans  | Productieondersteuning: Daniel Sikora | Met dank aan: C-Mine werkplaats en Lies Serdons | Met steun van: Theater op de Markt – Dommelhof, Creazi, Z33 – Huis voor actuele kunst

Te zien:

  • Oude Gevangenis Hasselt (Theater op de Markt): augustus 2014
  • Straffe Madammen en Makke Mannen, Eindhoven: maart 2015

De Mijne

De Mijne is een poëtische muziektheatervoorstelling over de kracht van herinneren. Deze theatrale reis vol muziek is speciaal gemaakt voor de bewoners van zorginstellingen, mantelzorgers en ouderen uit de wijk. De Mijne ging op 30 augustus 2015 op het Cultura Nova Festival in première en werd lovend ontvangen door pers en publiek.

Samenwerking | (co)productie
Zorginstelling Sevagram, Cultura Nova Festival, Jaar van de Mijnen en VIA ZUID

Te zien:

  • Theater Sevagram, Zorgcentrum Plataan, Heerlen: augustus 2015
  • Zorgcentrum Oranjehof, Heerlen: oktober 2015
  • Zorgcentrum Ter Eyck, Heerlen: oktober 2015
  • Zorgcentrum Oosterbeemd, Valkenburg: oktober 2015
  • Zorgcentrum Dr. Ackenshuis, Gulpen: oktober 2015
  • Zorgcentrum Fonterhof, Berg en Terblijt: november 2015
  • Zorgcentrum Langedael, Vaals: november 2015
  • Zorgcentrum De Hollehof, Heerlen: december 2015
  • Zorgcentrum Douvenrade, Heerlen: december 2015

voor de overlevenden

Afstudeervoorstelling

Daar sta je dan. Op de grens van hier en hiernamaals, klaar om afscheid te nemen van het leven. Je hebt het besluit genomen om vandaag voor de laatste keer de zon te zien opkomen. Maar nét op het moment dat je die laatste stap wilt zetten hoor je een stemmetje, een banaal stemmetje, dat je even doet twijfelen; past je zwarte pak nog wel? En moet je niet misschien je moeder nog even bellen? Dat stemmetje doet je even twijfelen. Plotseling loopt de tijd weer. Je gaf de dood een hand, maar je bent niet met hem meegegaan.

In de voorstelling voor de overlevenden neemt regisseur en theatermaker Jelle Stiphout u mee op een zoektocht naar de dood. Wat betekent de dood en waarom zijn wij allen zo bang voor hem? Is de dood niet juist de ultieme vorm van rust en moeten we dit niet accepteren?

De voorstelling vertelt op humoristische wijze de manier waarop de artistiek leider van Het Verbond kijkt naar de dood. Samen met een groep van vier acteurs, die allen op enerlei wijze met de dood geconfronteerd zijn, worden onderwerpen als het hiernamaals, suïcide, moed, lafhartigheid en eenzaamheid behandeld.

In deze voorstelling wordt een gesprek gevoerd over de dood, en dit is eng. De dood zien we liever als iets dat gebeurt wanneer je oud bent. Het is een fenomeen waar we mee moeten leren omgaan. Maar wat als je al vroeg in je leven met de dood in aanraking komt? Met wie kun je dan praten, met wie zoek je contact en hoe doe je dat?

Volgens Jelle Stiphout is de dood niet eng, hij is er gewoon. De dood is als een vriend die bij het leven hoort, die je komt halen als het tijd is. Tot dan resteert enkel het leven; dat is niet altijd aangenaam, maar wel gevuld met momenten vol schoonheid, plezier en extase waar de dood niet aan kan tippen.

Interview Jelle in Cultureel Magazine Jeroen

Credits
Regie/concept: Jelle Stiphout
Vormgeving: Esther Sloots
Spel: Tessa Friedrich, Peter Boven, Yentl Gijbels & Durk Reitsma
Dramaturgie: Raphaël Vandeweyer
Productie: Reno Juriën
Posterbeeld: Edward Honaker
Posterontwerp: Reno Juriën
Begeleiding: Joost Horward

Samenwerking | (co)productie
Collectief van Kunstenaars het Verbond, VIA ZUID & Toneelacademie Maastricht
Dank aan: Stichting Ateliers Maastricht & Stichting Kanunnik Salden

de overlevenden was in februari 2018 te zien in de Gashouder Maastricht.

CONTENCO

CONTENCO bestaat uit pianiste Maria Dominguez Perez, slagwerker Pablo Paz Lopez en flamencodanser Federico Ordoñez. Dit trio verbindt twee verschillende muzikale talen en tradities, flamenco en hedendaagse muziek, met als doel nieuwe muzikale paden te bewandelen en op zoek te gaan naar een nieuwe vorm van artistieke expressie. De drie Spaanse artiesten zetten een nieuwe stap in hun muzikale carrière en gaan voor meer verdieping vanuit een intrinsieke motivatie om muziek te maken die een afspiegeling is van hun eigen muzikale en persoonlijke ervaringen

Maria zoekt hierbinnen naar een nieuwe samensmelting van moderne pianocomposities met flamencodans.

De missie is om combinaties van hedendaagse muziek met traditionele stijlen zoals flamenco te verkennen, een nieuwe taal en nieuwe soorten muziek te creëren. Waarmee ook weer nieuwe publieksgroepen aangesproken worden die niet bekend zijn met muziekgenres van buiten hun grenzen – zowel geografisch als conceptueel. CONTENCO’s passie is ook om gemeenschappen te inspireren, te boeien, te bekrachtigen, op te voeden, te creëren en te bouwen door middel van hedendaagse muziek en flamenco.

Ze dagen de traditionele concertervaring uit, verkennen muziek uit de 20e en 21e eeuw, spelen werk van nog levende componisten en presenteren werk voor zeer diverse doelgroepen. En last but not least werken ze graag samen en omarmen ze nieuwe technologie en avant-garde.

Samenwerking
Intro in Situ & VIA ZUID (coproductie)

Te zien

  • Kasteel Baexem: april 2017
  • Limburg Festival: augustus 2017
  • AINSI, Maastricht: november 2017
  • Musica Sacra Maastricht: september 2017
  • Bordenhal Maastricht (Talentlab): november 2017
  • Winternights, Maastricht: december 2017
index.php