Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

I believe I can fly

Dear Mrs. Summer Liu Chen,

I’ve just ordered in your store on AliExpress.com When will my package arrive? I’m really looking forward to it! All the best! S.

Wanneer je springt kunnen er twee dingen gebeuren.
Je valt of je vliegt.
Wanneer je springt is er een moment waarop je beslist dat je verlangen groter is dan je angst. …
Geloof is het enige wat het twijfelen kan uitsluiten, heb ik van horen zeggen.
In een wereld die streeft naar zijn utopie verdwalen we opzoek naar zingeving.

Credits
Regie: Rani Decock
Spel: Sien Vanmaele
Begeleiding: Merel Heering

Samenwerking
Kopergietery & VIA ZUID (coproductie)

Te zien:
INdeMAAK festival, Maastricht: mei 2016 (locatievoorstelling De Rubberfabriek)

https://vimeo.com/217637228

A piece of 2

balancing human sized rocks

Staal, stenen, mens- en zwaartekracht. In A piece of 2 – balancing human sized rocks neemt performancekunstenaar Nick Steur zijn publiek mee om het vanzelfsprekende en onopgemerkte met nieuwe ogen te bekijken in een zoektocht naar evenwicht op grote schaal.

Na zijn eerdere voorstellingen Titled, TRIP, SPLIT, Borderline en FREEZE! en na het succes van A piece of time – moving pendulums & synchronizing metronomes komt Nick Steur met een nieuwe installatie in de serie A piece of … waarin de stalen piramide een constante blijft.

In de beperkte ruimte van deze piramide maakt Nick Steur de natuurlijke krachten tastbaar door twee mensgrote rotsblokken met uiterste precisie in balans tot elkaar te brengen. Een niet aflatende zoektocht naar tijdelijk evenwicht dat steeds opnieuw beklonken moet worden door in contact te treden met de werkelijkheid die ons omringt.

Duur voorstelling: 8 uur | doorlopende performance

Facts
1 piramide
800 kilo staal
33 bouten
1 handtakel
urenlang
4.000 kilo vulkanische steen
1 zwarte overall
opperste concentratie
9.81 m/s2

Quotes uit de media
“onbetwist intrigerend!” Marcelle Schots, Theaterkrant **** (over A piece of time – moving pendulums & synchronizing metronomes)

“uitzonderlijk collectieve tijdservaring, die van tikjes en golfjes verstilde muziek maakt en ons allemaal optilt.” Annette Embrechts, de Volkskrant **** (over A piece of time – moving pendulums & synchronizing metronomes)

“Dit is Rothko voor mij. Zo troostrijk. Zo mooi. Zo uitgepuurd.” David Van Reybrouck (over Nick Steur tijdens het televisieprogramma Zomergasten (2014) van de VPRO)

“Hij begrijpt iets dat velen rond hem niet meer kunnen zien. Hij inspireert, legt met twee handen uit waar deze wereld om draait, nood aan heeft. FREEZE! herdefinieert de begrippen: evenwicht, geduld, gevoel, esthetiek, stilte, verbondenheid, harmonie.” Stijn Dierckx, De Morgen (over de voorstelling FREEZE!)

Credits
Concept en uitvoering: Nick Steur
Producent: SoAP
Zakelijke leiding: Benoît Vanraes
Productieleiding: Jessica Ridderhof
Techniek en realisatie: Marc van Vliet en Nick Steur
Communicatie: Laura Adams
Grafisch ontwerp: Studio Noto
Campagnebeeld: Studio Noto, Nick Steur, Nika Dings

Samenwerking
Van Eyck Academie, workspacebrussels, TAKT/ Dommelhof, VIA ZUID, Fonds Podiumkunsten

Te zien:

  • SPRING Festival, Utrecht (première): mei 2016
  • Theater aan Zee, Oostende: juli en augustus 2016
  • Theater op de Markt, Hasselt: augustus 2016

Daarna nog te zien op tal van plekken in Nederland en ver daarbuiten.

A piece of time

Moving pendulums & synchronizing metronomes

“Time is nature’s way of keeping everything from happening at once.” – John Wheeler

Een vierkant van 32 metronomen markeert het speelvlak. Een spiegelende, loodzware pendule hangt in het midden van een driehoekig frame, gemodelleerd naar de piramide van Gizeh. De trage, vloeiende slingerbeweging van de pendule wordt doorkruist door het tikken van de metronomen: rechtlijnig, onverbiddelijk en chaotisch. In een verschuivend spel van beeld, geluid en een langzaam intredende stilte laat Nick Steur verschillende soorten tijdsbeleving op elkaar inwerken, met als gevolg een onvergetelijke ervaring, magisch in zijn eenvoud.

Nick Steur is voor A piece of time genomineerd voor de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs en werd geselecteerd voor het Circuit X programma 2015/2016 in BE/NL.

Samenwerking | (co)productie
Stichting SoAP, VIA ZUID, Fonds Podiumkunsten, Gemeente Utrecht, Cultura Nova, Het Huis Utrecht, Theater Kikker, Workspace Brussels (B) en Richard Jordan Productions (UK).

Te zien:

  • 02 | 2015: Frascati in Amsterdam en Warande te Turnhout
  • 03 | 2015: Festival Cement & TEFAF Maastricht
  • 08 | 2015: Circuit x te Veurne, Limburg Festival, Cultura Nova in Heerlen
  • 09 | 2015: Theaterfestival te Amsterdam en Theaterfestival Brussel (BE)
  • 11 | 2015: Theatre Royal in Plymouth (UK), jersey island (UK), Corrosia in Almere, Het Gasthuis in Aarschot, Campo in Gent, Schouwburg te Utrecht
  • 01 |  2016: Bornem, Aalst, Buizingen, Overpelt, Tielt
  • 02 | 2016: Heist-op-den-berg
  • 04 | 2016: Den Haag, Antwerpen, Kortrijk

ANTIFEST

Theatrale performance

Stadsdichter Merlijn Huntjens en theatermaker Nina Willems (PANDA) hebben samen met grafisch vormgever Guus Prevoo Heerlen en haar inwoners binnenstebuiten gekeerd. Dat heeft geleid tot de eerste echte papieren PANDA-publicatie: het Antifestmodel. Speciaal voor de presentatie van het Antifest heeft het Heerlense collectief een theatrale performance gemaakt. Niet te missen voor Heerlenaren (en andere theaterliefhebbers).

Tijdens Cultura Nova 2017 begonnen de leden van PANDA met hun onderzoek naar alle identiteiten die Heerlen in de loop van de tijd heeft gehad. Ze hebben nauwkeurig gekeken, geluisterd en zo nu en dan een goede kop thee gedronken met de Baron von Münchhausen. Inmiddels zijn ze weer een jaar verder, heeft de tijd flink stilgestaan en is het moment aangebroken om de bevindingen te presenteren.

In de splinternieuwe theatrale performance die Huntjens, Willems en Prevoo speciaal gemaakt hebben voor de presentatie van het Antifest, wordt alles nog eens haarfijn verduidelijkt. Of ‘ontduidelijkt’. Een ding is zeker: al zit de Heerlenaar nog zo diep in zijn mentale moeras, PANDA heeft altijd een waarheid in pacht.

Coaching Antifestmodel: Remy Kroese en Marlies Vermeulen (Dear Hunter) | Decorontwerp: Tim Scheffers | Kostuumontwerp: Esther Sloots | Productie: Julia Herberghs | PR: Rian Moonen | Fotografie: Pascal Moors (Nose for Photography)

Coproductie/samenwerking: PANDA, Cultura Nova, SCHUNCK en VIA ZUID

Te zien tijdens Cultura Nova 2018.

PLAT

Voor de performance PLAT, die in première ging tijdens de Nederlandse Boekenweek 2016, duiken Nina en Merlijn Huntjens in de rijkdom van de dialecten in het Limburgs taalgebied en mixen die tot nieuwe poëzie. Daarnaast onderzoeken ze hoe inwoners van Limburg met hun dialect hun identiteit definiëren. Waar begrenst de taal en waar overstijgt ze die grenzen?”

Te zien:

  • SCHUNCK, Heerlen: maart 2016
  • PAS Festival, Maastricht: september 2016
  • Ouverture, Venlo: september 2016

Guerilla Poetry

Poëzie wordt vaak geassocieerd met “moeilijke” teksten, gebracht in kleine zaaltjes voor een wat elitair publiek. Dat vinden Nina en Merlijn zonde. En ook helemaal niet nodig. Want poëzie is net zo jong, wild, snel en onverwacht als je het zelf maakt. Voor Guerilla Poetry gooien ze dus het roer om.

Een week lang slaan ze hun kamp op bij de Nieuwe Nor, tijdens Festival Cultura Nova. Elke dag schrijft Merlijn nieuwe teksten, gebaseerd op dingen die hij in de stad ziet, of op het nieuws, of op gesprekken die hij opvangt. Nina maakt er theatrale beelden bij, gaat tijdelijke samenwerkingen aan met kunstenaars of muzikanten die in de Nieuwe Nor optreden of zoekt naar onverwachte manieren om de tekst ten gehore te brengen. Elke avond betreden ze het podium van Klein Berlijn en brengen voor het etende publiek een onverwacht theatraal toetje ten gehore.

Te zien:

  • Cultura Nova, Heerlen: augustus en september 2016
  • opROER, Roermond: september 2016

Inslag

De voorstelling Inslag focust op de impact van een hersenbloeding. Wat gebeurt er met de beleving van de wereld om je heen? Samen met neuropsychologe Sarah Willems interviewden Nina Willems en regisseuse Marijke de Kerf wetenschappers, patiënten en behandelaars. Met die verhalen als inspiratie maakten ze een performance waarin ze proberen dichter bij het moment van ‘inslag’ te komen. Na afloop van elke voorstelling voerde Sarah Willems een verdiepend gesprek met een psycholoog, therapeut en/of patiënt waarbij ze inging op de wetenschappelijke kant van het hebben van een hersenbloeding.

Samenwerking | (co)productie
Cultura Nova, FASHIONCLASH, Festival Cement, Stichting Edmond Hustinx en VIA ZUID

Te zien:

  • Festival Cultura Nova, Heerlen: september 2014
  • Festival Cement, Den Bosch: maart 2015
  • Het Compagnietheater, Amsterdam: november 2015

Verweven

De installatie Verweven is een onderdeel van het FASHIONCLASH Festival in Maastricht, waarin Nina op zoek gaat naar de verhalen achter de kleding die mensen dragen. Ze interviewt hiervoor tijdens het festival mensen die een bijzondere stijl hebben. Hiervan wordt telkens een kort videoportret gemaakt, dat in de installatie getoond wordt. Verweven slaat een brug tussen mode als kunstvorm zoals die op FASHIONCLASH (2014 en 2015) getoond werd en mode als vorm van expressie voor ieder mens. Het richt zich op de verhalen van gewone mensen over de manier waarop zij met hun kleding vorm geven aan hun identiteit.

index.php