Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Sneeuwen


Foto: Ruben Brulat

Een magische voorstelling over een meisje dat van huis is weggelopen om op zoek te gaan naar de stilte. Ze belandt in een uitgestrekt sneeuwlandschap en verdwaalt. Daar denkt ze na over haar bestaan en ontmoet ze een al even eenzame vos. In de stilte komen eerlijke en pijnlijke gedachten bovendrijven. Sneeuwen is een mysterieuze, poëtische vertelling.

Met een serieuze en universele bodem, maar naïeve poëzie vertellen theatermaker Celine Daemen, actrice Marit Hooijschuur en componist Marc Mâhfoud het verhaal van een jong meisje, waarin iedereen zich kan herkennen. Jong én oud.

Teksten voor Sneeuwen zijn geïnspireerd op het werk van Toon Tellegen, Robert Walser en Daniil Charms.

Coproductie: Het Laagland en VIA ZUID

Sneeuwen was te zien tijdens WinterZone 2018 in Sittard.

Also Sprach Zarathustra

In 1896 componeerde Richard Strauss het symfonische gedicht Also Sprach Zarathustra, geïnspireerd op Friedrich Nietzsches gelijknamige filosofische roman. Strauss probeerde met zijn compositie de filosofische ideeën muzikaal te verbeelden. 123 jaar na de première ensceneert Hemelhond één van Strauss’ bekendste werken.

Concept en spel: Thomas Claessens, Hendrik Kegels & Mees Walter (Hemelhond) | Muziek: Richard Strauss | Eindregie: Peter Missotten | Met dank aan: Violet Braeckman, Karel Janssen, Marc Zwietink, Jean-Paul Caelen, Cultuurhuis Heerlen & Qlab

Coproductie: Toneelacademie Maastricht en VIA ZUID

Te zien:

  • Sneak Peek PLT, Heerlen: januari 2019
  • Toneelacademie Maastricht: februari 2019

Microlepidoptera

Microlepidoptera is een ode aan de vanzelfsprekendheid. Een observatie van het kleine, alledaagse, zodat het niet onopgemerkt blijft. Samen onszelf verliezen in een simpel iets. Totdat het simpele iets enorms wordt. Hoeveel Mount Everest zit er in een kiezel in een berm, aan de kant van een snelweg? We laten ons verwonderen en fluisteren het vanzelfsprekend toe “Spreek. Spreek dan toch. Zeg iets.”

De voorstelling laat zien dat het belangrijk is om met verwondering naar de wereld te kunnen kijken. Empathie voelen voor een levenloos object; in een steen een drakenei zien, dingen die we normaal gesproken onbelangrijk of waardeloos achten, plots toch de aandacht kunnen schenken en kunnen bewonderen. De voorstelling is een oefening in kijken, een oefening in empathie en aandacht.

Idee en uitvoering: Hendrik Kegels en Sonja van Ojen
Coproductie: Het Laagland en VIA ZUID

Te zien tijdens theaterroute WinterZone in Sittard, december 2018.

REMOTE

Wat gebeurt er als techniek, muziek én dans samenkomen in één voorstelling? U maakt het mee bij REMOTE, een nieuw werk van de jonge Belgische choreografe Audrey Apers op muziek van de eveneens Belgische componist Paul Pankert. Audrey Apers baseerde haar choreografie op het boek De Macht van Naomi Alderman, waarin vrouwen over de hele wereld plotseling de gave bezitten om met hun handen elektrische impulsen uit te zenden.

In REMOTE wordt deze gave zichtbaar via sensoren die de RWTH Universiteit Aachen speciaal voor deze voorstelling heeft ontwikkeld. De techniek analyseert de bewegingen en beïnvloedt real time elektronische klankfilters, die met behulp van software van het Centre Henri Pousseur uit Luik de klank van instrumenten kunnen transponeren, veranderen of versterken. Hierdoor ligt de muziek niet meer geheel in handen van de musici! Een uitdaging voor de musici van Ensemble 88 die de voorstelling onder leiding van Paul Pankert live begeleiden.

Audrey Apers creëerde REMOTE als onderdeel van Danslab, een initiatief van SALLY Dansgezelschap Maastricht en VIA ZUID.

Te zien:

  • Impact Day, Alter Schlachthof Eupen: 4 november 2018
  • Festival Winternights, Maastricht: december 2018

Er is geen begin – midden – einde

Tijdens het zien van het werk van Ruud Horrichs word je in een bizarre wereld gezogen vol vreemde bochten en sprongen. Poëtische momenten worden afgewisseld met bruutheid en humor. Vragen worden opgeroepen, soms beantwoord, en na afloop is tijd nodig om alles te laten bezinken.

Er is geen begin – midden – einde is een ode aan verwarring en leven in los zand, in een tijdsgeest waarin het hokjesdenken en het zeker weten geïdealiseerd worden.

Het toont de geest van Horrichs in een gefragmenteerd, afbrokkelend en verwarrend universum. Een fantasierijke, beeldende voorstelling die zich afspeelt in een wereld waar geen begin, midden en einde bestaat. Maar wel een sprankje hoop.

Samen met muzikant Bart Oostindie gaat Horrichs op zoek naar de verbindende kracht van verwarring in een mensenleven.

Idee, tekst, regie, scenografie en spel: Ruud Horrichs | Muziek, scenografie en spel: Bart Oostindie | Scenografie en artwork: Sara Bomans | Productie: Giette Hulsbosch

Coproductie: Theatercollectief De Eenzamen, C-TAKT Platform Transdisciplinair Talent, VIA ZUID, Theater Zuidpool, Everstory in samenwerking met Master in Theatre Toneelacademie Maastricht

Met ondersteuning van: deBuren – Vlaams-Nederlands Huis voor cultuur en debat
Met dank aan: CC De Grote Post, Expertisecentrum Dementie, Salvator Welzijnscentrum VZW, Vitas WZC Reigersvliet Leopoldsburg, VZW Menos Genk & Verpleeghuis Bergweide Heerlen

Mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Grensverleggers, regeling ter ondersteuning van culturele samenwerkingen tussen partijen in Vlaanderen, de Provincie Noord-Brabant, de Provincie Limburg en de Provincie Zeeland.

Te zien:

  • C-TAKT #3 Festival, C-mine Cultuurcentrum Genk: september 2019
  • Love at First Sight Festival, Zuidpool Antwerpen: september 2019
  • Schouwburg De Domijnen, Sittard: november 2019

De vissen komen, mild


Vier mensen van 55 jaar en ouder uit Roermond en omgeving verkennen het spanningsveld van theater maken, waarbij ze zich richten op een sterke hier en nu beleving, op eigenheid en verhalen. Hun ervaringen, vragen en belevingen zijn verwerkt in een fysieke, beeldende en fantasierijke voorstelling.

De vissen komen, mild
kijk aandachtig en
alles leeft z’n eigen leven en
alles leeft in ons en
wees niet bang en
kijk aandachtig en
kijk ernaar uit om oud te worden en
een ieder van ons is een kind en
als een vrije vogel en
superhoog in de lucht en
yoehey! en
van de glijbaan en
ik voel mij op een glijbaan en
op een wolk in de hemel en
just simply the best en
lekker lummelen en
gewoon gaan jongen en
gewoon gaan.
Niemand raakt mij aan en
ik heb schijt aan alles en
ik moet dit gewoon allemaal opschrijven en
dan heb ik het bij elkaar geveegd en
ik ga me mooi maken voor u en
ik doe helemaal niets en
zo ben ik nu en
op die berg ben ik op de wolken met die zon en
de tranen in mijn tenen komen naar boven en
ik heb het hoofd in het water gegooid en
de vissen komen, mild.
Ik kan ademen en
ik zie mezelf twintig keer en
ik sta in mijn eigen lachspiegel en
ik denk als een kind en
dat kind ben ik en

Roermond wil een leeftijdsvriendelijke stad zijn, waar ruimte is om op een prettige manier oud te worden. Gezamenlijk ontwikkelden ECI cultuurfabriek, Welzijnsorganisatie Wel.kom, de Koninklijke Harmonie Roermond en de gemeente Roermond ‘Nooit Te Oud?!’. Het programma biedt workshops en activiteiten waar 55-plussers muziek (leren) maken, in een theatervoorstelling spelen of met beeldende kunst aan de slag gaan. Een manier om ontmoetingen tot stand te brengen. De voorstelling De vissen komen, mild is het resultaat van de samenwerking tussen ‘Nooit te oud?!’ en theatermaker Ruud Horrichs.

Regie: Ruud Horrichs | Muziek: Bart Oostindie | Spel: Marianne Vermaat, Mariet Mans, Betsie Wienk en José Wolters

Te zien:

  • ECI Cultuurfabriek, Roermond: juli 2019
  • Cultura Nova, Heerlen: augustus 2019

Scenografie Coffee & Cigarettes #3 | 2013

Choreograaf Alida Dors maakte een dansdrieluik over de alledaagse dingen in het leven. In Coffee and Cigarettes #3 onderzoekt ze verveling, maatschappelijke druk, de drang naar avontuur en de wens te ontsnappen aan verplichtingen. De vrouwelijke dansers leggen in eigengereide hiphoptaal de complexiteit van de vrouw anno 2013 bloot. Onder begeleiding van een celliste verzetten ze zich explosief en reflecteren ze bedachtzaam. De scenografie is van Jamil Sumiri.

Samenwerking
Stichting Backbone / Alida Dors (NL), Nederlandse Dansdagen (NL), MC Theater (NL) en Korzo theater (NL)

Presentatie
Nederlandse Dansdagen (NL), MC Theater (NL), Compagnietheater (NL), Rotterdamse Schouwburg (NL) en SAM-decorfabriek (NL)

Data
juli t/m oktober 2013

HALL 33

HALL 33 is een gebouw dat een theaterstuk is en een theaterstuk dat een gebouw is. Het concept architectuur als theater wordt opgerekt door een opeenvolging van ruimtes te presenteren. Subtiele en abrupte verschuivingen in formaat, gevoel, geluid en licht leiden twee participanten op hun reis vol anticipatie, frustratie, claustrofobische crisissen en ontdekkingen. Eenmaal verdwaald in deze ruimtelijke dramaturgie wordt de relatie met de andere participant voortdurend opnieuw gedefinieerd.

Samenwerking
Theater aan het Vrijthof (NL) en Bureau Europa (NL)

Presentatie
In Situ Symposium (UK), International Theater Insitute (D), Politecnico di Milano (I), Theaterszene Europa (D) en ZK/U Berlin (D)

Data
februari en april t/m juni 2014

index.php