Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

#Howtosurvivetheworldwith157094impulsesaday?

Korte video over van hot naar her, relatietherapie met je smartphone, een filtertje van witte wijn op je oren en ogen, en potgrond uit de Brico als de enige aarde onder je voeten.

Duur: 10 min | Tekst en spel: Sien Vanmaele | Beeld en montage: Nana Vaneessen

Coproductie: Brakke Grond Amsterdam en VIA ZUID

Presentatie tijdens Festival Winternigths 2018.

#3 RELAY

In #3 RELAY, het laatste deel van de Big Data Trilogie, werpt playField. een blik op zowel de geschiedenis als de toekomst van het digitale tijdperk. Bij het zoeken naar de oorzaak van een storing in de Mark II Aiken Relay Calculator in 1947, de eerste primitieve computer, ontdekte een van de operatoren een nachtvlinder in een relaiscomponent. De eerste ‘bug’ werd meteen de laatste analoge verzetsstrijder in de evolutie van de computer. Vanaf dat moment werd de computer een onmisbare bouwsteen in onze samenleving en technologie ontwikkelde zich nog nooit zo snel. Maar waar gaan we naartoe? Hoe gaan we als mens om met het razendsnelle tempo van de voortdurende vernieuwing? Worden we slaaf van een intelligente machine, vallen we ermee samen of verdwijnen we en creëren we een wereld zonder ons?

Regie: playField. | Dramaturgie: Lennert Boots en Marijn Lems | Scenografie: playField. | Tekst: playField. in samenwerking met Carine Van Bruggen | Productie: playField. | Geluid: Marie De Broeck | Licht: Gertjan Biasino | Video: Gertjan Biasino | Met dank aan: De Grote Post & De Kopergietery

Producent: playField.
Coproducenten: VIA ZUID en C-TAKT (B)

Te zien:

  • Festival Winternights: december 2018 (vooronderzoek)
  • Festival Cement: maart 2019 (première)

Stand-Up Project

Ondertussen doen zelfhulpboeken het zeer goed. Zelfhulp. Wat een slechte bijklank heeft dat woord. Waarom? Waarom is falen cool maar jezelf willen verbeteren opeens hopeloos naïef?

Stand-up Project is een poging om onze wil om vooruitgang te boeken terug te eisen. Het is een collectief met leden die bij elkaar komen met een specifiek doel, namelijk iedereen ruimte en kansen bieden voor belichaamde empowerment. Naast de intentie om nieuwe vaardigheden te leren en dit met elkaar te delen, daagt deze manier van werken hen uit tot het genereren van materiaal voor het creëren van nieuw artistiek werk.

Voor deze Sneak Peek heeft Audrey solo onderzoek gedaan en presenteert zij in een combinatie van performance en talk een eerste versie van wat Stand-up Project voor haar zou kunnen betekenen.

Transmotion

In 2009 creëert choreograaf Dario Tortorelli ROMEO Heart, een alterego dat sindsdien in verschillende vormen in zijn werk opduikt. In TRANSMOTION krijgt het personage vorm in de ruimte waar performers en publiek elkaar ontmoeten. Tijdens deze ontmoeting gaat Dario voor het eerst de dialoog aan met landschapsartiest Rosalie Wammes. Samen zoeken ze een balans tussen beeld en lichamelijkheid.

Te zien tijdens Winternights 2018.

BLIND GAMES

Pianiste Maria Domínguez is als performer en musicus geïnteresseerd in de manier waarop gebaren, materialen en technieken kunnen worden gebruikt in hedendaagse muziek. Haar tweede werk, BLIND GAMES, is een live sessie waarin muziek, beweging en video worden gebruikt. In een reeks scenario’s speelt Domínguez met verschillende soorten onderdrukking: van onderwerping tot voyeurisme. Een meeslepend spel voor speler en publiek.

Coproductie: SALLY Dansgezelschap Maastricht en VIA ZUID

Te zien tijdens Winternights 2018.

SoundSculpting Session

Tijdens Winternights nodigde Patrick Housen zijn publiek uit op het sonore speelveld van zijn SoundSculpting-performance. Klanken van de cello (Jasmijn Lootens) en saxofoon (Arno Roesems) werden door Housen onderschept, uit hun context gerukt en kregen digitaal vervormd een nieuwe plek in een immersief evoluerende geluidssculptuur. De performers componeren, improviseren, reageren en communiceren samen. Een atmosferisch lagenspel met opzwepende grooves en warme melodieën.

Te zien tijdens Festival Winternights 2018.

Tantalus, in vijftien minuten

Lola Bogaert, Yinka Kuitenbrouwer & Hanne Machielsen proberen de Tantalus, een 719 pagina’s tellend toneelstuk van John Barton, in vijftien minuten te vatten. Een race tegen de klok met een oeroud verhaal. Tantalus is de stamvader van een grote Griekse familie die zich laat leiden door wraakzucht, jaloezie en geweld. Desondanks wordt de Griekse beschaving vaak gezien als de bakermat van onze beschaving #metoo

Deze Tantalus werd gemaakt binnen het kader van het Montignardsproject in Monty Kultuurfaktorij, en is het eerste deel van een Griekse Trilogie in drie kwartier.

‘Het is een ramp voor de familie.
Eén verkrachting is een ongeluk.
Men leert er op den duur mee leven.
Zoals ik met uw moeder.
Twee zorgt voor kritiek:
“waarom keek u niet uit uw doppen?”
Drie – dat duldt geen mens.
Zo iemand breekt de gouden wet
die zegt: hou maat.’

Tantalus, in vijftien minuten was te zien op Winternights 2018.

Spectator

‘The most powerful human forces are found in the meeting of the face and the gaze. Only there do we exist for one another. In the gaze of the other, we become, and in our own gaze others become. It is there, too, that we can be destroyed. Being unseen is devastating, and so is not seeing.’

– Karl Ove Knausgård

Spectator is een video-installatie over kijken en gezien worden. Op Festival Winternights 2018 probeerde Sam Scheuermann in beeld en vertraging onze blik te vangen, te verdraaien en spiegelen. In een constructie van ogen, lenzen en projecties, gepositioneerd op verschillende locaties op het festivalterrein, zocht ze naar een werkelijke connectie tussen toeschouwer en performer, dwars door alle media heen. In een poging een samenzijn te creëren die we enkel vanuit het theater kennen, in het hier en nu, in een gedeelde ruimte en tijd, kijken we naar de ander.

index.php