Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Zoals je ziet

Zoals je ziet is gebaseerd op de film Garden State. Je bent je hele leven bezig met alles te willen wat je niet hebt. Je bent gestrest over geld en je carrière, je zet je klokken een uur achteruit, gaat sporten, wacht netjes in de rij, je verft je huis, wordt ziek, wordt weer beter, koopt dingen, brengt je kleren naar de stomerij, zet je klokken weer een uur vooruit en wacht je hele leven op geluk dat door de brievenbus komt. Dan ga je dood en mensen zijn heel verdrietig, ze huilen heel hard… en dan gaan ze lunchen.

Samenwerking
Theater aan het Vrijthof (NL), Toneelacademie Maastricht (NL) en Het Laagland (NL)

Presentatie
Theater aan het Vrijthof (NL), INdeMAAK Festival (NL), Het Laagland (NL), ITs Festival (NL) en Mooi Weer & Zo (NL)

Data
mei en juni 2013

Mijn leven onder water

“Je bent niet wat je wordt
En je wordt niet wat je bent
Je bent altijd half het een en half het ander
en helemaal ertussenin”

– Midas Dekkers

Mijn leven onder water is een voorstelling die gespeeld wordt door vijf meisjes van 11 en 12 jaar, over de tijd die je niet kunt vangen en over de zoete pijn van barsten uit je cocon.
Over meisjes die huilen om in slaap te vallen, over meisjes die liegen over hun eerste zoen en meisjes die twijfelen of ze wel echt bestaan.

Regie: Luca Meisters | Spel: Ella van Gennip, Norah van den Hoven, Vida Scheers, Wieke van der Vleugel en Alba van der Vleugel | Coaching: Inèz Derksen | Illustratie: Joëlle van Arnhem | Met teksten van o.a.: Nicole Krauss en Midas Dekkers

Producent: Het Laagland
Coproducent: VIA ZUID

Te zien:

  • Schouwburg De Domijnen, Sittard: mei 2019
  • ITS Festival, Amsterdam: juni 2019

Blue

Afstudeervoorstelling Anoek Oostermeijer en Naomi Steijger

Een visuele presentatie van het looppatroon van een mens in een stad op een gemiddelde dag van zijn leven.

Concept en Regie: Naomi Steijger en Anoek Oostermeijer | Muziektechnoloog: Pjotr Lasschuit | Ontwikkelaar beeldanalyse en interactie: Hans Lasschuit | Met dank aan: Tim de Paepe, VIA ZUID, Ruth Benschop, Lectoraat Autonomie en Openbaarheid in de Kunsten, Marc Zwietink, Jo van Laar, Frank Spijkerman, Loekie,
Karel Janssen en Claudia Porcu

Producent: St. MCEM
Coproducent: VIA ZUID

Te zien: Toneelacademie Maastricht – 26 & 27 maart 2019.

BLOK

Heel trots staat een flatgebouw in de Oude Haven van Gent. Op de Afrikalaan, net boven Dampoort-station, rijst een breedgeschouderd dorp uit de grond, met 900 bewoners, in 224 appartementen.

Timo Tembuyser en Naomi Steijger componeerden een requiem, samengesteld uit de geluiden, de stemmen en de verhalen van deze flat en vormden de flat om tot koor. De flat als symbool voor de metropool, zo dicht op elkaar maar tegelijkertijd ook zo ver van elkaar vandaan. Het koor als een ode aan samen, aan de harmonie, aan de verbinding die we met elkaar zoeken in de stad. Een requiem als een verzet tegen de samenloze samenleving.

Timo en Naomi studeren in juni 2019 af aan de Toneelacademie Maastricht. Dit is hun gezamenlijke afstudeervoorstelling. Voor BLOK gingen zij een coproductie aan met de bewoners van de flat aan de Afrikalaan te Gent.

Credits: Simon Allemeersch, VIA ZUID, Karel Janssen (MCEM Maastricht), Marieke De Munck & Annabel Heyse (Vooruit Gent), Marika Ingels (Campo Victoria, Gent), Arno Peeters (Tape TV Productions), Peter Jacobs, Peter Geysemans, Peter Missotten en de bewoners van de flat aan de Afrikalaan te Gent. Foto’s: Erwin Penners

Te zien:

  • Vooruit, Gent: 4 & 5 januari 2019
  • Parkstad Limburg Theaters, Heerlen (Sneak Peek): 23 april 2019
  • ITS Festival, Amsterdam: 21 juni 2019

BLOK is onderdeel van het meerjarige project Concrete Voices.

LYPAMENIA

Afstudeerwerk

Een polyfonische performance, gecomponeerd en uitgevoerd door drie stemmen, die samen een rouwruimte creëren, een plaats voor loutering, voor een samenzijn en een absolute verinnerlijking. Een surrealistische performance waarin de machinerie van de stem en de mogelijkheden van het lichaam tot zijn extremen worden gevoerd.

Concept: Anthony van Gog | Gemaakt en uitgevoerd door: Princess Isatu Hassan Bangura, Luka Kluskens, Marthe Koning |
Met dank aan: Anna Luyten, Peter Missotten, Olivier Herter, de School van Gaasbeek en Theater aan het Vrijthof

Coproductie: Toneelacademie Maastricht en VIA ZUID

Te zien:

  • Theater aan het Vrijthof, Maastricht: maart 2019
  • ITS Festival, Amsterdam: juni 2019

Polished

‘The high point of civilization is that you can hate me and I can hate you but we develop an etiquette that allows us to deal with each other because if we acted solely upon our impulse we’d probably go to war.’

 Stanley Crouch

Polished is een hedendaagse dansvoorstelling over beleefdheid en etiquette. Roshanak Morrowatian en Mami Izumi doken hiervoor in de ongeschreven regels van fatsoen en herkenbare gedragspatronen. Die worden in deze multidisciplinaire solovoorstelling tot uiting gebracht door middel van dansante frasen, verstilling en alledaagse bewegingen. Als in een collage worden de beelden van de eigen ervaringen en achtergrond van beide choreografen geschetst. Centraal hierbij staat een verlangen naar harmonie en bewustzijn in onze dagelijkse handelingen.

Credits
Regie en choreografie: Roshanak Morrowatian | Dans en choreografie: Mami Izumi | Kostuum: Verena Klein | Video: Laisvie Andrea Ochoa Gaevska | Muziek: Patrick Housen | Licht- en decorontwerp: Jean-Lou Caglar | Artistiek adviseur: Romy Roelofsen

Coproductie: Cultura Nova Festival en VIA ZUID
Subsidiënten: Prins Bernhard Cultuurfonds Limburg, Brand Cultuurfonds en Stichting Edmond Hustinx.

Polished is tot stand gekomen met ondersteuning van VIA ZUID en ECI cultuurfabriek Roermond.
Met dank aan: ECI Cultuurfabriek Roermond, Cultuurhuis Heerlen en SALLY Dansgezelschap Maastricht.

Te zien:

  • Cultura Nova, Heerlen: augustus 2019
  • PAS Festival, Maastricht: september 2019
  • Najaar 2020: als onderdeel van tournee DansClick 22 (vanwege winnen BNG Bank Dansprijs 2020)

 

Sweet Surrender

There are a thousand ways to kneel and kiss the ground; there are a thousand ways to go home again.’
Rumi

In het kader van Co-Laboration worden elk jaar speciaal voor het jongerenprogramma GENERATION2 van het Schrit_tmacher Festival voorstellingen gemaakt door choreografen met jonge danstalenten uit Nederland en Duitsland.

Voor de editie van 2019 creëerde Roshanak Morrowatian Sweet Surrender, een duet met als thema ‘knielen’. Een ontmoeting tussen twee jonge performers die door verschillende vormen van knielen en lage bewegingen een fysieke en spirituele zoektocht beginnen.

Wat gebeurt er als we onze lengte niet hebben om indruk te maken en in plaats daarvan geforceerd zijn in een bescheiden lichaamshouding te blijven? Door te verlagen verandert onze waarneming en ontstaan verschillende connotaties die knielen met zich meebrengt. In religies geeft deze houding blijk van eerbied, dankbaarheid en/of onderdanigheid. Het is een veelgebruikte houding bij bidden. Maar knielen is ook een ‘gewone’ houding in veel culturen, een rustpositie, een werkpositie en een sociale positie die in het dagelijkse leven regelmatig wordt toegepast.

Coproductie: Schrit_tmacher Festival, Huis voor de Kunsten Limburg en VIA ZUID

Fukan – Bird’s eye

In het kader van Co-Laboration worden elk jaar speciaal voor het jongerenprogramma GENERATION2 van het Schrit_tmacher Festival voorstellingen gemaakt door choreografen met jonge danstalenten uit Nederland en Duitsland.

Voor de editie van 2019 ging Mami Izumi aan de slag met dansers van de urban dansschool HFC, wat resulteerde in de voorstelling Fukan – Bird’s eye

Choreografie: Mami Izumi & Jop Vermeesch | Sound design/compositie: Brendan Gijzen | Kostuums: Mami Izumi Lichtontwerp: Jean-Lou Caglar, Mami Izumi

Coproductie: Schrit_tmacher Festival, Huis voor de Kunsten Limburg en VIA ZUID

index.php