Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Labour of Love

Met Labour of Love zet Audrey Apers muziek en dans in voor een streven voorbij hiërarchische verhoudingen. In een live dialoog tussen Apers en haar muzikale counterpart moet de strijd om territorium wijken voor het werken aan een gemeenschappelijke grond. Geleid door intuïtie en instinct vervagen de grenzen van de disciplines om voet te kunnen zetten in het onbekende.

Labour of Love toont twee mensen die een intieme samenwerking als startpunt nemen voor een creatief proces. Een erkenning voor liefde als drijvende kracht. Audrey is performer in haar eigen werk en tekent voor kostuum- en lichtontwerp.

Deze voorstelling is onderdeel van het drieluik (Im)Pulse met twee geroemde werken van Krisztina de Châtel naast uitdagend werk van jong talent Audrey Apers uit het Danslab van SALLY en VIA ZUID. Drie choreografieën met een sturende rol voor muziek.

(Im)Pulse brengt op initiatief van SALLY De Châtels klassieker Pulse (2007) op muziek van György Ligeti. Door de pianoklanken van Ligeti worden de dansers, gehuld in kostuums van mode-icoon AZIZ, meegesleurd als bladeren in een orkaan. “Eentje om nog eens te gaan zien”, schreef NRC Handelsblad in 2007.

Thirteen Images From The Dark Land (2017) werd gemaakt in opdracht van SALLY. Hiermee creëerde De Châtel voor het eerst in haar carrière een duet waarin menselijk contact centraal staat. Op een compositie van George Crumb en live begeleid door Ensemble 88 verkent de choreografie de menselijke ziel in het fysieke lichaam.

Lees hier de recensie van Theaterkrant.

Te zien:
(Im)Pulse
was van september t/m december 2019 op tournee langs zo’n twintig theaters in Nederland.

The one-hundred-and-seventeen sounds my worn jeans made

In The one-hundred-and-seventeen sounds my worn jeans made onderzoekt Wieke van Rosmalen het geluid van kleding. Een jurk die je over je hoofd aantrekt, een rits die sluit, katoen dat tegen je huid wrijft. Kunnen we empathie voelen voor kleding? Kunnen kleren gaan leven? Door een technologische zoektocht in geluid en aanraking, onderzoekt Wieke alles wat een broek, jurk of shirt kan zijn. Zij maken hun eigen compositie. Zij maken hun eigen muziek. Zo kunnen wij naar kleding gaan luisteren.

In deze performance krijgt een jurk de hoofdrol. Zij/hij heeft het menselijk lichaam niet meer nodig en kan eindelijk onafhankelijk zijn.

Concept en spel: Wieke van Rosmalen | Techniek en live sounddesign: Reggy van Bakel | Kostuumontwerp: Britt Liberg | Coproducenten: FASHIONCLASH en VIA ZUID | Poster: Mees Walter

Te zien tijdens FASHIONCLASH Festival 2019.

La Loba

LIFT

In LIFT leren we vier mensen kennen die dagelijks samen reizen, naar boven of beneden, van thuis naar werk en weer terug. Elke dag spenderen ze enkele minuten samen. Behalve de tijd en ruimte die ze delen om naar kantoor te gaan, lijken ze weinig gemeenschappelijk te hebben.

De dansvoorstelling LIFT is een zoektocht naar de overgang tussen privé en publiek. Hoe verhouden we ons tot elkaar in een begrensde ruimte? In hoeverre geven we onze eigen ruimte vrij en prikken we de persoonlijke ‘bubbel’ van iemand anders door?

Regie: Cinzia Scoglionero
Dansers: Alexandra Verschuuren – Danielle Huyghe – Jarne van Perck – Nathalie Vermeiren
Dramaturgie: Quinten Pouliart
Scenografie en kostuum: Noa Muller
Muziek: Arto van Roey en Alexander Cornelis
Begeleiding: Ronald Wintjens
Posterbeeld: Joram De Cocker

Coproductie: SALLY Dansgezelschap Maastricht en VIA ZUID

HUB!HUB!

HUB!HUB! (2019) is een podcast van PANDA (Merlijn Huntjens en Nina Willems). De titel verwijst naar de hoofdpersoon van dit verhaal: Hub Savelsbergh (†2012), die van 1975 tot 1999 wethouder was in Heerlen.

Hub, die beter bekend staat onder zijn bijnaam, Hub de Sloper.
Hub, de kruidenier met het carnavalsnetwerk.
Hub, de man met de hamer, die de halve stad in een betonnen parkeergarage veranderde.

Dat is het verhaal over Hub dat we kennen. Maar is dat het hele verhaal? Wie was die Hub Savelsbergh nou eigenlijk? Hoe zwerft hij nog door de stad, en door de hoofden van mensen die hem meemaakten? Wat voor Heerlen wilde hij voor ons bouwen? Voor de podcast is er gesproken met Riet en Jan de Wit, Ton van Mastrigt en Frits Pelt.

Luister de podcast hier.

Waar je ook gaat, daar ben je

Een theatrale luisterwandeling over de oude bidweg van de Sterre der Zee. Mariël Vaartjes en Ali Ben Horsting bliezen Maastrichts oudste en nagenoeg vergeten bidweg nieuw leven in.

Rond het hart van Maastricht loopt een bidweg die in de vergetelheid dreigt te raken. Geroepen door Onze Lieve Vrouwe, hebben miljoenen pelgrims sinds de vijftiende eeuw deze route gelopen. Om te bidden, om stil te zijn of om indringend naar zichzelf te kijken. Daar is moed voor nodig.

Een productie van Musica Sacra in coproductie met VIA ZUID en Toneelgroep Maastricht.

Connected

Studio Akatak presenteert Connected: een virtual reality-installatie waarin je met vijf personen ervaart hoe vervreemdend de alledaagse werkelijkheid kan zijn. In Connected worden jouw zintuigen op de proef gesteld. Je ondervindt hoe bizar, verwarrend of lastig het is als binnenkomende prikkels niet meer matchen.

In Connected word je na de ontvangst op een stoel voor een tafel gezet – samen met vier anderen, want Connected is multiplayer. Dankzij de draadloze Occulus Quest-headset beland je in een aanvankelijk kleurloze kamer. De stem van een personal assistent is daarbij jouw gids op een ontdekkingsreis die de magie van de zintuigen – en vooral het samenspel daartussen – centraal stelt en in een filosofisch kader plaatst.

Deze virtual reality-installatie is het resultaat van een onderzoek binnen de zorgsector van de makers Karlijn en Lotte Milder. Vertrekpunt waren de ervaringen van mensen die met overprikkeling, een burn-out of zintuiglijke aandoeningen kampen. Zij interviewden hiervoor hoogleraar psychoanalyse en schrijver Paul Verhaeghe, neurorevalidatiespecialist Henry Honné, haptonoom Linda van Weersch en Marjo de Geus, die een hersenstaminfarct kreeg.

Concept, scenario en regie: Karlijn Milder & Lotte Milder | Dramaturgisch advies: Abel Enklaar | Scenario voice-over: Annet Bremen | Voice-over ervaring: Lotte Milder | Voice-over besturingssysteem: Leonie Zandt | 3D-artist: Brian Miller | Technische leiding: Job van Hardeveld (Cadac Group) | Software: Jeroen Jongebloed (Cadac Group) | Sounddesign: Matijs Guypen | Voice-over opnames: Bart Delissen | Productie: Femke van Heerdt | Productie-assistentie: Tom Verberne | PR-beeld: Lieke Milder | Producent: Studio AKATAK

In samenwerking met: VIA ZUID & Cadac Group
Mede mogelijk gemaakt door: Brand Cultuurfonds
Met veel dank aan: Henry Honné, Linda van Weersch, Paul Verhaeghe, Jeanet Wichards, Laurens Landeweerd, Denise Harleman (FUTURABILITY) & Lex Bohlmeijer

Te zien:

  • Cultura Nova, Heerlen: augustus 2019

In A Galaxy Far, Far Away

Een muziekperformance gebaseerd op de lyrics van David Bowie.

Hendrik Kegels bundelde alle lyrics van David Bowie’s 269 songs en bekroonde deze tot zijn bijbel. Vervolgens las hij ze, analyseerde hij ze en bewerkte hij ze, samen met muzikant Frederik de Clercq, tot een symfonische popopera die zich tussen spoken word en een semi-anekdotische songtekst bevindt. In deze hallucinante transformatie toont Hendrik Kegels het verlangen om te ontsnappen aan onze lichamelijke en geestelijke grenzen. Gedurende de performance wordt het publiek meegenomen op een nachtelijke ruimtereis. Een reis waar de planeten en sterren in de vorm van woorden, synths en beats je om de oren vliegen.

Concept: Hendrik Kegels | Performance: Hendrik Kegels | Muzikale compositie en uitvoering: Studio Ree / Frederik de Clercq | Tekst: Hendrik Kegels, vrij naar David Bowie | Kostuumdesign: Elya Tettelin & Rudd Anthoni | Coaching: Lisa Verbelen | Fotografie: Max Meyer | Make-up art: Lynn Meyer | Met dank aan: Het Paleis, Thomas Claessens, Adriaan van Aken en Marc Van Mael.

Coproductie: FASHIONCLASH Maastricht en VIA ZUID

Te zien:

  • De Avondwinkel, Amsterdam: juni 2019
  • Het Paleis, Antwerpen: juni 2019
  • Down The Rabbit Hole, Ewijk: juli 2019
  • Fringe Festival, Amsterdam: september 2019
  • FASHIONCLASH Festival, Maastricht: november 2019
  • Cultura Nova, Heerlen: december 2020
index.php