Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

HAAT

Als het kwaad in ons allen sluimert, wat is er dan nodig om het wakker te maken?

Voel je ook soms een perverse nieuwsgierigheid opborrelen om een kijkje te nemen in het kamp van de vijand? In HAAT bestaan meerdere wereldbeelden naast elkaar in één ruimte. Met bloeddorstige overtuiging kruipt een groep vurige acteurs in de huid van verschillende extremisten. Are you ready to step into their echo-chambers?

De meesten van ons worden het liefst gerustgesteld met goede berichten over de wereld, de belofte dat we deugen en het geloof dat er nou eenmaal ‘een paar rotte appels’ bestaan. Kortom: dat we in essentie goed zijn. Maar wat nou als goed en kwaad niet bestaan en er slechts mechanismes zijn waar we in kunnen trappen en groepsprocessen waar we ons in kunnen verliezen? De voorstelling HAAT geeft een inkijkje in de gevaren en verlokkingen die sluimerend op de loer liggen.

In HAAT wordt – geïnspireerd door onder andere Philip Zimbardo’s Stanford prison experiment – zichtbaar hoe groepen door maatschappelijke processen steeds weer herschikt worden, tot er mensen buiten de boot vallen. Deze outsiders worden in al hun radicaliteit aan het woord gelaten, om erachter te komen of die radicale woede niet ook in elk van ons sluimert. Hoe dun is de huid van onze beschaafdheid en onder welke omstandigheden kookt ons bloed al snel van woede? Met humor, nieuwsgierigheid en scherpe vragen wordt in HAAT een poging gedaan om de wortels ervan bloot te leggen.

HAAT is de eerste voorstelling die van Kamp maakt onder de vleugels van Productiehuis Theater Rotterdam in coproductie met VIA ZUID en Jonge Harten. In deze voorstelling werkt Silke wederom met schrijver Yentl van Stokkum. Zij werden samen eerder genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs.

Credits
Regie: Silke van Kamp | Tekst: Yentl van Stokkum | Spel en tekstbijdragen: Abdelkarim El Baz, Jip van den Dool, Marieke Giebels, Isabelle Kafando en Michael Muller | Voordramaturgie: Jip Vuik | Coaching en advies: Martine Manten | Decor: John Thijssen | Kostuum: Erik Bosman en Karin van der Leeuw, Kostuumatelier Theater Rotterdam | Productieleiding: Suzan Slinger | Voorpubliciteitsbeeld: Mees Walter | Fotografie campagnebeeld: Willem de Kam

Productie: Productiehuis Theater Rotterdam
Coproductie: Jonge Harten en VIA ZUID
Gefinancierd door: Erasmusstichting

I STILL REMAIN X

Geluidsartiest/componist Patrick Housen en choreograaf/danser Judith Clijsters maken I STILL REMAIN X. Met een knipoog naar de wereld van games, gaan ze de strijd aan met hun demonen. Verwikkeld in hun eigen discipline, universum en patronen, is het de uitdaging elkaar te vinden. Te midden van een wereld waar tegenstellingen steeds groter worden, zoekt I STILL REMAIN X naar verbinding. Deze voorstelling is een onderdompelende trip in de kracht van het samenzijn. Een ode aan de verbondenheid die middels dans en muziek rechtstreeks het hart aanspreekt.

Patrick Housen en Judith Clijsters maakten eerder I Still Remain 1.0 voor Passerelle vzw. Hierin zochten ze samen met 5 amateurdansers naar het plezier en de immersieve ervaring die dans kan brengen in een groep. In dit maakproces gingen Judith en Patrick op onderzoek naar elkaars taal. Die hebben ze gevonden. Nu is het verlangen ontstaan om die twee talen tegenover elkaar te zetten in een confronterende setting: Patrick/muziek vs. Judith/dans. De twee mensen en hun disciplines worden recht tegenover elkaar gezet. Er ontstaat een dialoog tussen hun kunstvormen. Op deze manier worden ze als performers gedwongen nog dichter naar elkaars taal toe te bewegen en kunnen ze de spreekwoordelijke strijd heel nauw aangaan. Zo kunnen ze elkaar onmogelijk ontlopen en maken ze de impact van de confrontatie of verbinding des te sterker.

I STILL REMAIN X is een duet van muziek en dans voor de black box van ongeveer 50 minuten met een klassieke publieksopstelling voor het vlakke vloeren circuit die in première gaat op Festival Cement 2020. Hiernaast wordt een kortere versie gemaakt die geschikt is voor diverse festivalcontexten zoals Moving Futures en Lowlands. De voorstelling speelt zowel in Nederland als in Vlaanderen.

Our life in color (14+)

Theatermakers Mees en Anoek kwamen erachter dat zij, en iedereen die zij kennen, nooit een seksuele voorlichting hebben gehad die hen goed heeft voorbereid op de praktijk. Zo ontstond het idee voor deze voorstelling over seksuele diversiteit. Recent onderzoek toonde bovendien aan dat jongeren ontevreden zijn over de seksuele voorlichting die ze op school krijgen. Ze missen informatie over seksualiteit buiten de ‘hetero-norm’, genderdiversiteit en over hoe je met elkaar omgaat in een relatie of tijdens seks. De voorstelling Our life in color biedt wél een complete seksuele voorlichting, met zowel feiten als persoonlijke verhalen.

We hebben meer nodig dan een droge uitleg over voortplanting, gevolgd door tips om SOA’s of een ongewenste zwangerschap te voorkomen. Wanneer leren we over genot, grenzen, je gevoelswereld, heldere communicatie en de vele andere mogelijkheden op het gebied van seksualiteit? Seksuele diversiteit is onderdeel van ons leven en het is tijd dat we het er in alle volledigheid over hebben.

De afgelopen maanden verdiepten Mees en Anoek zich in de wondere wereld van seksualiteit in de breedste zin van het woord en verbreedden zo hun horizon. Om meer kennis en ervaring op te doen struinden ze het internet af naar nieuwe termen, bezochten ze een tantrafestival en voerden ze eindeloos gesprekken over intimiteit met vrienden, familie en lichtelijk overrompelde voorbijgangers.

Aan de hand van persoonlijke verhalen nemen Mees en Anoek je mee in hun zoektocht naar seksuele diversiteit. Een positieve, eerlijke en intieme voorstelling die via verschillende invalshoeken licht schijnt op seksualiteit, wat zowel een informatief als helend effect heeft.

Our life in color is voor iedereen die nog geen complete seksuele voorlichting heeft gehad.

Makers en spelers: Mees Walter en Anoek Oostermeijer
Artistieke coach: Inez Derksen en Lennart Monaster
Dramaturgie: Moos van den Broek
Producent: Het Laagland
Coproducenten: Podium Bloos en VIA ZUID

Meer info

www.ourlifeincolor.nl

People on dis play

Afstudeervoorstelling

Wij vieren!
Wij vieren, de misvorming!
Wij zijn de absurde helden! Geen heroïsch individualisme!
Zie ons!
Kijk, onze groteskheid!
And look at our tears!
O, how we love our tears.
Kom maar! Wij maken, dus vermaken u! (Un)like anything you’ve ever seen before!

Wie zijn de freaks van vandaag? Waarom is het fijn om van een veilige afstand te kijken naar dat wat wij als afwijking van de norm beschouwen, en wie bepaalt wat de norm is? Wij stellen onszelf (ons Zelf?) ten toon. Wij zetten onszelf (ons Zelf?) op scène. Op scène. Obsceen. Wij worden bekeken, wij laten ons bekijken.

Giovanni Brand, Lieve Fikkers, Romy Moons en Hélène Vrijdag maken een moderne freakshow. In deze voorstelling sturen ze hun vier theatrale alter ego’s op pad, langs amusement en spektakel, op zoek naar de fijne lijn tussen echt en façade, eerlijkheid en uitvergroting.

Concept & Spel: Giovanni Brand, Lieve Fikkers, Hélène Vrijdag & Romy Moons
Eindregie: Lynn Schutter
Scenografie: Anna Sommer
Kostuumdesign: Teun Seuren
Techniek: Robin van den Berg
Producent: FASHIONCLASH
Coproductie: Zaal 3 Den Haag en VIA ZUID

Te zien:

  • Zaal 3, Den Haag: februari 2020
  • ITS Festival on Tour, Groningen: oktober 2020
  • FASHIONCLASH: november 2020

WHAT’S IN MY EYE?

In het solowerk WHAT’S IN MY EYE? geeft Lieke van der Vegt haar eigen ogen aan het publiek. Een blikuitwisseling, een toenadering tot de ander. Samen verglijden we naar een nieuwe wereld waarin de oude, analoge toverkunst opnieuw wordt uitgevonden. We verdwijnen en verschijnen in één oogopslag. Droombeelden mengen zich met de realiteit. We raken verwikkeld in de mystieke werelden achter onze ogen. Maar hoe kleuren we ze in?

Afstudeervoorstelling WHAT’S IN MY EYE? is geproduceerd door Hoge Fronten in coproductie met VIA ZUID.

Te zien:

  • Toneelacademie Maastricht: juni 2020
  • ITS Festival on Tour, Utrecht: oktober 2020
  • Cultura Nova, Heerlen: december 2020

Betula

Een gezamenlijk luisteren, door musici en luisteraars, in een ruimte in de ruimte. Een zeskoppig, akoestisch ensemble speelt de nieuwste compositie met installatie van Germaine Sijstermans. Muziek, licht, concentratie en draden verweven zich.

Betula is de compositie waarmee Germaine Sijstermans haar tweejarige residentie bij Intro (met ondersteuning van VIA ZUID) afrondt. Tijdens haar residentie heeft ze werken met installaties gecomponeerd waarbij de ervaring van klank, ruimte, stilte en licht centraal staan. Sijstermans’ muziek gaat uit van luisteren in stilte als grondtoon, het toonmateriaal is abstract, de uitwerking organisch. De musici laten de muziek ontvouwen door constant naar elkaar te luisteren en te communiceren vanuit verschillende werelden van klankmateriaal. De installatie creëert een transparante, tijdelijke fysieke vorm, die de persoonlijke beleving kleurt en zich laat kleuren.

Credits
Antoine Beuger, dwarsfluit
Germaine Sijstermans, klarinet
Rishin Singh, trombone
Johnny Chang, altviool
Fredrik Rasten, gitaar
Leo Svirsky, accordeon

Te zien:

  • Cultuurhuis Heerlen: oktober 2019
  • Cellebroederskapel, Maastricht: oktober 2019
  • KuuB Utrecht (Gaudeamus): oktober 2019
  • Splendor, Amsterdam: november 2019
  • November Music, Den Bosch: november 2019

Wie is baas?

Een voorstelling over het koloniaal heden (reprise)
Geschreven door jongeren met of zonder voorouders uit de koloniën.

“Ik bezocht een fort waar vroeger slaven werden verhandeld. Toen ik naar binnen liep zag ik het meteen voor me. ‘Momotou, 19 jaar, 50 gulden. Sterk gebit, 1.83m. Brave jongen.’ Ik sta daar als een vrij persoon. Maar het is niet afgelopen. Het is er nog steeds. Als je er op let, zie je het.”

Leerling 3 VMBO van Open Schoolgemeenschap Bijlmer

Iedereen weet dat Nederland vroeger koloniën heeft gehad; andere landen, ver weg, waar veel te handelen en te halen viel. En waar Nederland jarenlang de baas was. Je leert hierover op school, in een museum of op de televisie. Geschiedenis dus. Lang geleden, ver weg en een gesloten boek.

Maar kunnen we het echt al het verleden noemen? Want waarom gingen al die mensen dit voorjaar dan de straat op? Is er misschien een koloniaal heden? En welke impact heeft dat op jou?

In Wie is baas? heeft Studio 52nd deze vragen gesteld aan jongeren van 3 VMBO van Open Schoolgemeenschap Bijlmer. Ze zetten hun gedachten en ervaringen over deze zwarte bladzijde uit de geschiedenis om naar toneelteksten.

Onder eindregie van Gable Roelofsen maakten drie theatermakers met en zonder voorouders afkomstig uit de voormalige koloniën van de teksten een muzikale voorstelling van 45 minuten. Na de voorstelling gaan de acteurs in gesprek met het publiek.

Teksten: Jongeren 3 VMBO van Open Schoolgemeenschap Bijlmer: Amana, Awa, Ceyda, Izet, Renivio, Saad, Salomo, Sherena, Siem en Tanisha | Regie: Gable Roelofsen | Dramaturgie: Saar Vandenberghe | Spel: Barry Emond, Kimberley Agyarko (reprise vervanging van Cherella Gessel) & Karlijn van Kruchten | Productie: Dapheny Oosterwolde & Kelsey Lampe (reprise) | Decor & Kostuums: Davy van Gerven | Producer stop song: Casper Corba Spook.fm | Techniek: Ellen Knops & Stijn Hofman | Producent: Studio 52nd | Open Schoolgemeenschap Bijlmer | Het Geluid Maastricht |  VIA ZUID | Educatie: Studio 52nd | Beeld: Ingrid Jongens | Trailer: Sergio Gridelli | Publiciteit: Amberley Bernabela | Pers: Saskia de Ruiter

De reprise van Wie is baas? wordt mogelijk gemaakt door VSB Fonds, BankGiro Loterij Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds/Lindenweij Fonds, Kickstart Cultuurfonds en Fonds Podiumkunsten.

Wie is baas? werd mede mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB Fonds, BankGiro Loterij Fonds, Provincie Limburg, Fonds 21, Amsterdams Fonds voor de Kunsten, R.C. Maagdenhuis, AMVJ Fonds en de Gemeente Amsterdam.

 

Ach Mijn Wederhelft

Een performatieve dialoog in drie delen over de seksuele revolutie van toen, nu en morgen   

Jorden en Mehmet gaan trouwen. Maar Mehmet wil een open huwelijk en Jorden stemt toe op voorwaarde dat zij beide de preventieve hiv-pil PrEP slikken. Kan Mehmet dat weigeren? Een existentiële crisis breekt uit: want als PrEP doorslaggevend is voor een gezonde relatie, is die relatie dan op zichzelf wel gezond? En is het wel oké dat je partner zulke eisen stelt? Ach Mijn Wederhelft is een theatraal debat over de nieuwe vorm van safe seks en stigmatisering. Over de opkomst van de anticonceptiepil en de parallellen met de hedendaagse PrEP-pil. Want wie heeft zeggenschap over welk lichaam? Wie heeft welke verantwoordelijkheid?

Ach Mijn Wederhelft is een theatraal onderzoek in drie delen. Elk deel staat op zichzelf, maar samen vertellen ze hetzelfde verhaal vanuit een ander perspectief. De drie delen gaan samen in oktober 2021 in première in Frascati.

Credits
tekst & regie Gavin-Viano spel Kimberley Agyarko, Harun Balci, Dahiana Candelo, Huib Cluistra, Claire Hordijk, Maureen Tauwnaar, Mitch Wolterink dramaturgie Nuno Blijboom scenografie  Arinth Foekema muziek Marciano ‘Sniggy’ Madretsmam make-up Narjara van der Geld lichtontwerp en techniek Sjaak Zegwaard campagnebeeld  Daan Brand productie Frascati Producties & Wisdom Lanes co-productie VIA ZUID maatschappelijke partners Club Jako, COC, Levanto

index.php