Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Stijn Vervoort

Stijn Vervoort (1988, België) is acteur, theatermaker en theatermuzikant. Na zijn studie als muziekdocent volgde hij de acteursopleiding aan de Amsterdamse Toneelschool & KleinkunstAcademie waar hij in 2014 afstudeerde. In zijn laatste studiejaar speelde hij reeds bij het Amsterdamse Bostheater, bij Frascati theater producties en bij het Noord Nederlands Toneel.

Met zijn diploma op zak vond hij onder meer onderdak bij Toneelgroep Maastricht, waar hij begin 2015 speelde in Kamer en de man en Oh Othello. In 2016 was hij te zien in de monoloog The horrible homeless man van theatercollectief De Eenzamen, samen met drie jazzmuzikanten in de jongerenvoorstelling Dat ventje toch… van De eilandverkaveling en als zanger, muzikant, acteur in de opera Eichmann van de Diamantfabriek.

Bij Toneelgroep Maastricht speelde hij in 2016 mee in Eyes Wide Shut en hij was een van de makers in Talent Lab 2017.

Over VIA ZUID

Stijn: ‘VIA ZUID is meer dan alleen maar financiële steun. Enkele malen per jaar vind ik hier de juiste gesprekspartners om bij een kop koffie terug- en vooruit te kijken op mijn werk. Door de ervaring die VIA ZUID herbergt worden deze gesprekken en vaak ook dromen en wensen, concreter en haalbaar.

Verder herinneren ze de soms wat teruggetrokken kunstenaar er aan dat je de dag van vandaag als jonge maker ook een jonge ondernemer dient te zijn. Ook hierbij is de kennis van het culturele landschap bij VIA ZUID een ongelofelijk steun.’

Wouter Gulikers

Wouter Gulikers (Heerlen, 1989) is inter- en transdisciplinair kunstenaar. “Ik ben een klankmaker die voornamelijk slagwerk als middel gebruikt. Mijn instrumenten zie ik als een verzameling van klanken die ik gebruik om te componeren of te improviseren”.

Wouter Gulikers studeerde af aan het Conservatorium van Maastricht als jazzdrummer en percussionist. Hierna ronde hij de tweejarige Master of Music Design aan de HKU succesvol af.

Hij focust op samenwerkingen met andere disciplines zoals dans, media, theater, mode en technologie.

Meer info

www.woutergulikers.com

Nina Willems

Nina Willems (1986) studeerde in 2011 af aan de Theatrale Performance opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Daarvoor studeerde ze drie jaar Neuropsychologie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar afstuderen werkte ze onder andere als regieassistent bij de Veenfabriek, Toneelgroep Maastricht en maakte ze eigen solovoorstellingen voor FASHIONCLASH, Over het IJ Festival en Cultura Nova. Nina zoekt de grens op tussen theater en wetenschap.

In mei 2014 ontving Nina van het Fonds Podiumkunsten de Subsidie Nieuwe Makers voor een tweejarig talentontwikkelingstraject, waarin zij drie voorstellingen maakte: Verweven, Inslag en Doorgrond.

Samen met dichter Merlijn Huntjens (1991) vormt Nina het collectief PANDA (Poetry And New Dramatic Arts) waarin zij poëzie en theatrale performance combineren. PANDA is gevestigd in Heerlen.

Over VIA ZUID

Nina: ‘Als maker heb ik twee jaar geleden de keuze gemaakt om mijn werk in Limburg te ontwikkelen. VIA ZUID heeft een groot artistiek netwerk in deze regio dat voor mij onontbeerlijk is om mijn werk hier te blijven maken en spelen. Verder biedt VIA ZUID zakelijke ondersteuning voor mijn projecten, een kant van dit vak waarover je op school weinig leert maar die heel onmisbaar is in de beroepspraktijk.’

Nick Steur

Nick Steur (1982) is afgestudeerd als performer aan de Toneelacademie Maastricht (2011). Zijn werk bevindt zich op het snijvlak van beeldende kunst en theater. Elke performance is een unieke gebeurtenis door het samenspel van performer, publiek en de elementen. Zijn voorstelling FREEZE! waarin hij op onnavolgbare wijze stenen balanceert is wereldwijd een succes.

Sinds 2011 heeft Nick verschillende solovoorstellingen gecreëerd, waaronder FREEZE!, TRIP en SPLIT. Als onderdeel van het locatieproject Borderline in samenwerking met de Warande maakte hij 3km white rope, een performance rondom een verlaten baksteenfabriek in de buurt van Turnhout.

Nick Steur won verschillende prijzen, o.a. op het Fringe Festival in Edinburgh, het ITS festival in Amsterdam en de KBC-Jongtheaterprijs op Theater Aan Zee in Oostende.

Sinds 2013 werken Nick en SoAP samen aan succesvolle projecten. Zijn voorstelling A piece of time – moving pendulums & synchronizing metronomes (2015), een serie performances met de stalen piramide als constante, kreeg twee keer vier sterren (Theaterkrant.nl en de Volkskrant) en werd genomineerd voor de BNG Nieuwe Theatermakersprijs. De Jury van het Vlaamse Theaterfestival selecteerde de voorstelling tevens als 1 van de 5 voorstellingen van nieuwe talent binnen het programma Circuit X.

Meer info

www.nicksteur.com

Over VIA ZUID

Nick: ‘Mede dankzij VIA ZUID kon ik een werkplaats inrichten en kreeg ik daarmee de ruimte om op langere termijn te gaan werken en denken. De nieuwe productie werd overigens ook financieel ondersteund en was een goede backup om ook bij andere subsidiënten aan te kunnen kloppen.’

Rani Decock

Rani Decock (1994) kijkt graag. Ze kijkt naar de wereld hoe die is en zet er hier en daar graag een spot op. Rani luistert graag. Ze luistert en onderstreept.

Theater is voor Rani Decock een taal waarmee ze het existentiële en de struggles van de mens wil vastgrijpen. Ze bevindt zich op twee vormgebieden. Enerzijds maakt ze voorstellingen met haar eigen verbeeldingswereld als bron. Fysieke, beeldende voorstellingen waarin het woord niet wordt uitgesloten. Open voor associatie. Hierbij houdt ze van het schuren tussen realiteit en fictie. De innerlijke beleving en de uiterlijke weergave. Anderzijds gebruikt ze de mens als bron en gaat ze die interviewen.

In C’est fini ou quoi? heeft ze een installatievorm ontwikkeld waar ze het opnamemateriaal van de interviews omvormt tot een typografisch hoorspel. Zo ontwikkelt ze haar eigen handschrift door diep menselijke onderwerpen op een speelse, humoristische en trefzekere wijze vorm te geven. Een tempo-ritmisch geheel van zwervende gedachtes over een pijnlijke en tegelijkertijd banale realiteit.

Meer info

https://ranidecock.tumblr.com/

Janne de Bruin

Janne de Bruin volgt de Master theaterregie aan de Toneelacademie Maastricht, nadat ze eerder o.a. de vooropleiding van de PTO in Maastricht en de deeltijdopleiding aan de Academie voor Theater in Tilburg volgde.

Sinds haar afstuderen in 2014 werkte Janne zowel in Nederland als Vlaanderen. Het is ook dit grensgebied dat ze als maker wil onderzoeken. De aankomende jaren wil Janne graag haar vleugels als regisseur verder willen uitslaan en waar mogelijk de verdieping willen opzoeken.

Janne heeft een liefde voor maatschappelijk theater, documentaire theater en theater op bijzondere locaties. De werkelijkheid om haar heen inspireert haar waardoor ze vaak kiest voor waargebeurde verhalen of verhalen die voortvloeien uit de maatschappelijke context. Hierbij zoekt ze het liefst naar verhalen met een absurd of bijzonder kantje.

Meer info

jannedebruin.nl

Erik van de Wijdeven

Erik van de Wijdeven (Wageningen, 1988) studeerde in 2013 af aan de Design Academy Eindhoven met zijn project ‘space for contact‘. Hij deed daarvoor onderzoek naar de problematiek rond stigmatisering in de psychiatrie, en vertaalde dit naar een installatie die elementen van beeldende kunst en theater combineert.

Gedreven door zijn interesse in podiumkunst als medium om mensen te raken, zette hij zijn studie voort aan de Performance opleiding op de Toneelacademie Maastricht. Zijn werk wordt sterk bepaald door zijn fascinatie voor het scheppen van abstracte, minimale beelden die de menselijke aanwezigheid versterken in zijn zeggingskracht. Daarnaast werkt hij gestaag door aan zijn eigen ontwikkeling als (fysiek) acteur. Zodoende is hij momenteel zowel als vormgever en speler actief, en maakt hij het liefst eigen werk waarin zijn beeldende en theatrale vaardigheden elkaar ontmoeten en verrijken.

Werk dat de kijker zowel ontroert, als uitdaagt om te reflecteren op zichzelf en zijn verbinding met complexe thema’s.

Meer info

www.erikvandewijdeven.com

De Mannschaft

De Mannschaft is de gemeenschappelijke, creatieve deler van de Kempenzonen Stijn Van de Wiel en Michai Geyzen. Hun gezamenlijke fascinatie voor de maatschappelijke rand en de afgrond wakkerde de noodzaak om een gezelschap te beginnen sterk aan. En zo ontstond De Mannschaft. Uit pure noodzaak.

Met De Mannschaft willen Stijn en Michai in de spelonken van de wereld rondom ons graven, naar de absurditeit van onze alledaagse maatschappij, naar dat waar wij te vaak aan voorbijlopen, naar dat waar wij ons geen vragen meer bij stellen, naar dat wat schuurt en wringt en steekt, maar wat we niet willen zien. De Mannschaft tracht de vinger in die wonde te steken en zo diep te duwen dat de absurditeit wordt geraakt. En dan wil De Mannschaft vragen stellen en niet pretenderen het antwoord te weten.

Meer info

www.demannschaft.be/

index.php