Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Gilles Groot

Gilles Groot (NL, 1994) studeerde eind 2017 af aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Met zijn voorstellingen reflecteert hij op zijn eigen leefwereld van jonge, blanke Nederlander en vergelijkt die met de werelden die hij (nog) niet kent; werelden die worden vertegenwoordigd door fictieve en non-fictieve figuren. Hij zoekt daarbij verbanden die in eerste instantie niet aanwezig lijken te zijn.

Gilles vindt het van groot belang dat het theater altijd opnieuw uitgevonden moet worden. Het theater moet constant over zichzelf als vorm blijven nadenken. Wat is het medium theater, wat kunnen wij ermee en hoe gaan we er in de huidige tijd mee om? Zo onderzoekt hij elke keer weer opnieuw de ruimte waarin zijn voorstellingen zich afspelen, de manieren van spelen en de rol van het publiek.

Gilles Groot begint zijn werkproces meestal met een uitgebreid onderzoek. Hij sprokkelt boeken, theaterstukken, kunstwerken, foto’s, speelfilms, videofragmenten en geluidsopnames bij elkaar. De collage die daaruit volgt, is de basis voor de voorstelling.

In 2015 maakte Gilles in samenwerking met Nora Ramakers de voorstelling Preface over de selfie-cultuur en narcisme, geïnspireerd op de wereldberoemde roman The Picture of Dorian Gray van Oscar Wilde.
 Gilles liep in 2016 stage bij Johan Simons die op de Toneelacademie Maastricht de afstudeervoorstelling van de vierdejaars acteurs regisseerde en bij De Lankmoedigen in de regie van Joeri Vos (Toneelgroep Oostpool). In datzelfde jaar maakte hij onder het dak van de Veenfabriek de voorstelling Sunset Stories met 7 Syrische vluchtelingen.

In 2017 schreef en regisseerde Gilles zijn eerste afstudeervoorstelling Alles Wat We Wilden over een jonge regisseur die wanhopig bevestiging zoekt bij zijn moeder bij het maken van een theatervoorstelling, geïnspireerd op de Hamletmachine van Heiner Müller.

Emilie Pos

Emilie (1994) studeerde in 2018 af aan de Regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Tijdens haar opleiding studeerde zij tevens een jaar aan de acteursopleiding. Ze liep gedurende haar opleiding stage bij Toneelgroep Amsterdam (Kleine Zielen, Regie: Ivo van Hove) en was regie-assistent van regisseuse Daria Bukvic (Augustus Oklahoma).

In haar werk zoekt ze de grenzen op tussen realiteit en fictie, de innerlijke en uiterlijke wereld, abstractie en realisme. Emilie zoekt naar de lege plek en onderzoekt hoe en of we die kunnen vullen. Daarbij legt ze de focus op de tekst, de muzikaliteit van taal, humor en het spel van de acteurs. Haar personages vertellen een verhaal of boodschap door de manier waarop zij zich gedragen. Personages die klem zitten in een situatie. Hoe gaan zij de confrontatie aan? Hoe gaan ze om met de ander en met zichzelf?

In december 2017 maakte Emilie haar eerste afstudeervoorstelling Alles bestaat nog. Met een tekst van Belle van Heerikhuizen en spel van Marit Hooijschuur. Een monoloog over loslaten en vastklampen, waarin een jonge vrouw aan de telefoon is met een afwezige man.

In maart 2018 maakte zij haar tweede afstudeervoorstelling op Festival Cement in collectief verband met acteurs Laura De Geest, Kim Karssen, Florian Myjer en Alex Hendrickx.

Joke Emmers

De Vlaamse Joke Emmers (1990) is met recht een multitalent te noemen. Ze studeerde af aan het Conservatorium te Antwerpen, liep stage bij NT Gent, dat toen coproduceerde met Toneelgroep Amsterdam, en stond in de Brakke Grond met haar solo tijdens het ITS Festival 2012. Emmers werkte o.a. voor NTGent / TGA, De warme winkel, de Queeste, Dimitri Leue, speelde in tv-series (o.a. Charlie) en danste in 2013 de solovoorstelling La Bete van choreograaf Jan Martens. Ook maakte ze eigen producties, zoals I used to love to look at the ocean en LOST BOYS. Momenteel staat zij in producties van o.a. Toneelgroep Maastricht (TGM).

Als actrice combineert Emmers graag alle aspecten: spelen, dansen, maken en filmen. Fysieke grenzen fascineren haar, waarbij beweging en uitputting centraal staan.

Meer info

www.jokeemmers.be

Robin Coops

Veelzijdig kunstenaar Robin Coops (1988) studeerde af aan de regieopleiding aan de Toneelacademie Maastricht. Hierna rondde hij de Master Muziektheater T.I.M.E aan het conservatorium in Den Haag af. Hij werkte samen met ensembles als het Ragazze Kwartet, Stargaze en het New European Esemble.

Naast theater- en filmregisseur is Robin ook componist en countertenor. Hij liep stage en assisteerde bij gezelschappen als de Nederlandse Reisopera, de Nationale Opera en Toneelgroep Amsterdam.

Robin’s eigen werken, zoals Data, Disconnect, Spaces in between en Human 2.0, zijn stuk voor stuk multidisciplinair: een mix van muziek, opera, film en visuals.

In 2016 werkte Robin aan een nieuwe enscenering van de moderne opera Der Kaiser von Atlantis. In 2017 ondersteunde VIA ZUID Robin met een tweetal projecten: Over grenzen en Disconnect.

Meer info

www.robincoops.com

Over VIA ZUID

Robin: ‘Jonge makers hebben veel profijt bij zakelijke en artistieke ondersteuning om zichzelf verder in het werkveld te exploreren. Een organisatie als VIA ZUID biedt deze kans tot verdieping, iets waar ik zeer dankbaar voor ben.’

Merel Smitt

Merel Smitt (1987) studeerde in 2014 af aan de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Ze maakt locatietheater en onderzoekt hoe de mens zich beweegt in de huidige maatschappij.

Merel maakt kunst in de publieke ruimte. Haar werk is locatie-specifiek en bevindt zich op het snijvlak van performance, installatie en beeldende kunst. Ze opent afgesloten werelden die we niet begrijpen of waar we aan voorbij lopen en in haar werk maakt ze het publiek hier onderdeel van.

Ze laat de toeschouwer door de ogen van de ander kijken en wordt zo geconfronteerd met zijn eigen vooroordeel. Merel Smitt heeft inmiddels een flink aantal locatievoorstellingen op haar naam staan.

Meer info

merelsmitt.nl

Over VIA ZUID

Merel (2015): ‘Door mijn samenwerking met VIA ZUID krijg ik de kans om een talentontwikkelingstraject aan te gaan, waarin ik de tijd en ruimte krijg mij als nieuwe maker te ontwikkelen op zowel zakelijk als artistiek vlak. Zij begeleiden makers om een zelfstandige positie in het werkveld in te nemen door het initiatief bij de maker te laten en zelf op te treden als koppelaar.’

Suze Milius

Theatermaker Suze Milius (1986) studeerde aan Acting International in Parijs en volgde de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Ze werkte als regisseuse bij verschillende toneelgezelschappen en vormt samen met Stefan Jakiela het in Brussel gevestigde kunstenhuis House Crying Yellow Tears. Haar visuele en fysieke theatertaal focust altijd op menselijk gedrag. Regisseur Suze Milius creëert in haar, vaak woordeloze, werk kleurrijke en beeldende werelden die vervreemdend, poëtisch en humoristisch zijn.

Meer info

http://housecryingyellowtears.com/

Anne Willem

Anne Willem begon op achtjarige leeftijd met hobo spelen. In 2018 studeerde ze af aan het Conservatorium Maastricht. Sinds september 2016 vormt Anne met pianiste Anna Michels het duo Animando.

Anne Willem droomt ervan muziektheater te schrijven en te realiseren, gecombineerd met haar passie voor de hobo. De Creatie was een eerste stap in deze richting.

Sofie Porro

Sofie Porro (1994) studeerde in juni 2017 af aan de acteursopleiding van de Toneelacademie in Maastricht. Ze studeerde hiervoor zeven jaar aan de vooropleiding van de dansacademie in Tilburg en twee jaar zang aan het conservatorium in Tilburg.

Tijdens de studie in Maastricht heeft ze twee maanden aan een Duitse toneelschool lessen gevolgd. Ze is werkzaam als actrice voor film en theater. Tijdens de studie liep ze stage bij Pieter Kramer en De Warme Winkel. Bij Toneelgroep Maastricht ontwikkelde ze haar eigen werk en speelde ze mee in producties. Naast het acteren maakt ze eigen werk dat zich kenmerkt door het interdisciplinaire karakter. Ze gebruikt hierin haar dans-, muziek- en theaterachtergrond. Vanuit verstilling en eenvoud start ze een zoektocht naar menselijke patronen en de ‘rollen’ die wij spelen in ons bestaan.

Voor haar solovoorstelling Room of one’s own werkte ze samen met Tim De Paepe.

index.php