Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Nora Ramakers

Nora Ramakers (1994) studeerde in 2018 af als performer aan de Toneelacademie Maastricht. Ze is actief als performer /actrice én regisseert voor film en theater.

In haar werk poogt ze op verschillende manieren de eindeloze zoektocht naar contact en intimiteit bloot te leggen. Hoe kijken we naar onszelf en de wereld en hoe worden onze waarnemingen en de interpretatie ervan beïnvloed door de ander(en) en onze omgeving?

In haar theatrale beeldtaal schippert ze tussen strakke minimalistische vormen en een meer eclectische stijl, waarin ze verschillende materialen en media samenbrengt en zo componeert dat ze hun oorspronkelijke definitie verliezen. Dit past ze ook toe in haar speelstijl die wordt gekenmerkt door groteske en brute emoties en een ongenuanceerde lijfelijkheid.

Tijdens haar studie aan de Toneelacademie Maastricht maakte ze verscheidene performances, films en video-installaties. Haar personages worstelen met identiteit, hunkeren naar verbinding, fysiek contact en erkenning.

In 2018 maakte ze als afstudeerwerk HUNTING, dat tijdens FASHIONCLASH 2018 getoond werd. In 2018 liep Nora tevens stage bij het Zuidelijk Toneel en speelde ze mee in de voorstelling Talkshow onder regie van Suze Milius.

Jan-Peter de Graaff

Jan-Peter de Graaff (1992), geboren in Papendrecht en opgegroeid op het eiland Terschelling, startte met componeren op 15-jarige leeftijd. Na twee jaar compositielessen van Klaas ten Holt werd hij in 2010 aangenomen voor hoofdvak Compositie aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag), waar hij studeerde bij Guus Janssen, Calliope Tsoupaki en Diderik Wagenaar. Hier haalde hij in 2014 zijn Bachelor of Music en in 2016 zijn Master. Tijdens zijn masterstudie studeerde hij tevens compositie bij Kenneth Hesketh aan het Royal College of Music in Londen als onderdeel van het Erasmus+ uitwisselingsprogramma. Naast zijn compositiestudie nam hij vanaf het 2e studiejaar lessen orkestdirectie bij Alex Schillings en Jos Vermunt. In 2018 won Jan-Peter de Graaff de eerste prijs in de categorie ‘jonge componisten onder de 30’ bij het International Rostrum of Composers.

Veel van De Graaff’s composities kenmerken zich door een hoge mate van transparantie en kleurgebruik in zowel harmonie, structuur als orkestratie, met een belangrijke focus op vorm en melodische ontwikkeling. Tevens zijn er vaak theatrale of buitenmuzikale elementen in zijn muziek te herkennen. Invloeden reiken van de Franse en Russische klassieke muziektraditie van componisten als Rameau, Tchaikovsky, Debussy, Stravinsky, Ravel, Prokofiev, Dutilleux en Grisey tot invloeden uit de (moderne) jazz, tango en volksmuziek uit met name Zuid-/Oost-Europa, Schotland en Zuid-Amerika.

Het oeuvre van Jan-Peter de Graaff omspant werken voor verschillende bezettingen, variërend van solowerken en kamermuziek (zowel instrumentaal als vocaal) tot werken voor symfonieorkest en muziektheater. Zijn muziek is inmiddels uitgevoerd door een grote variatie aan orkesten, ensembles en solisten, waaronder het Radio Filharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, de David Kweksilber Big Band, het Nederlands Blazers Ensemble, leden van de BBC Philharmonic, het Ruysdael Kwartet, Johan van der Linden en Pierre Woudenberg. Uitvoeringen vonden plaats in onder andere Het Concertgebouw, TivoliVredenburg en het Bimhuis.

Maker bij VIA ZUID: 2018

Meer info

www.janpeterdegraaff.com

Annet Bremen

Annet Bremen (Heerlen, 1986) studeerde Nederlands en aansluitend Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ze schrijft theater en poëzie, o.a. voor De Toneelmakerij, Laika, Het Laagland, De Kosmonaut en Querido’s Poëziespektakel.

Ze schreef monologen voor o.a. de geluidsvoorstelling Aufrecht Gehen, FutureXpress (voor Het Laagland) en Doorgrond (voor Nina Willems.)

Zij schreef in opdracht van Het Laagland voorstellingen als Dream On en In het Zuiden ligt alles anders. VIA ZUID bood de kans om een eigen tekst te ontwikkelen en dat resulteerde eind 2017 in de persoonlijke voorstelling Flikflak.

Met haar poëzie trad ze o.a. op bij Nightwriters en op Tweetakt. Haar werk werd gepubliceerd in Querido’s Poëziespektakel, Kluger Hans en Meander Magazine.

Annet over haar werk: “Mensen zeggen dat mijn teksten poëtisch zijn, sferisch en zintuiglijk, muzikaal. Ik schrijf over de dingen waar ik mijn vinger niet op kan leggen: mijn angst voor Dutroux, mijn fascinatie voor de Dönermoorden, hoe mijn geboortegrond in mijn bloed zit.

Ik haat de wereld die barst van snapshots waar je zapt van prikkel naar prikkel, ik haat de tijd die rent en zuigt. Dus ik steel de tijd, ik weeg mijn woorden om mijn en jouw aandacht te vestigen op één ding. Dat je huid er anders van gaat zitten en je hoofd er anders van gaat denken. Ik zap niet door de wereld, ik zoom in op een stukje van de wereld. Omdat ik geloof dat we betere mensen zouden zijn, als we iets aandachtiger zouden zijn.”

Meer info

www.annetbremen.nl

Lubert Priems

Lubert Priems is audio-documentairemaker voor o.a. VRT Radio2 en L1-radio. Hij zet de kracht van audio ook in voor het creëren van theatrale audiotours.

Lubert spreekt zijn publiek, of dat nu theaterpubliek is of een radioluisteraar, aan op hun verbeeldingskracht en beeldvorming over een onderwerp. Luberts interesse is evident, maar in het bijzonder bij sociaal-maatschappelijke en persoonlijke verhalen ligt zijn hart en kracht:

“Mensen zijn waanzinnig interessant. Hun wensen waar ze voor vechten, dromen die niet uitgekomen zijn en dat waar ze van houden. Die verhalen wil ik hen zelf laten vertellen. Ik leg graag dat knoopje tussen de verteller en de luisteraar”

Lubert is initiatiefnemer van diverse gewaardeerde luistervoorstellingen op locatie waarbij journalistiek en diverse kunstdisciplines samenkomen. Voor deze producties stelt Lubert als project- en artistiek leider een groep professionals samen, die niet alleen de productie verrijken. Door de grote verscheidenheid aan vorm en inhoudelijke gelaagdheid levert deze cross-over een blijvende bijdrage aan ieders talentontwikkeling.

Meer info

www.lubert.nl

Mario Leko

Na een beeldende kunstopleiding volgde Mario Leko (1982, Split, Kroatië) de moderichting aan de faculteit textieltechnologie in Zagreb. Tegelijkertijd ging hij als assistent kostuumontwerper aan de slag in het theater, ballet en opera. Vanaf 2006 werkte hij in Kroatië als autonoom ontwerper van kostuums en scenografieën in de podiumkunsten. In 2014 behaalde hij de bachelor film en video aan de kunstacademie in Split. Video en fotografie zijn van grote invloed op en erg toonaangevend in zijn artistieke aanpak. Zijn werk was te zien in solo- en groepsexposities in Kroatië, Frankrijk, België, Israël en Bulgarije. Na een Erasmus-semester in Gent in 2014 besloot Mario om in België te blijven, op zoek naar nieuwe invalshoeken voor zijn werk in het theater, fotografie en video. Voor deze crossover benadering en multimediale aanpak volgde hij een masterprogramma aan de Toneelacademie in Maastricht en ontwikkelde hij zijn eerste autonome productie.

Mario Leko woont in Gent.

Meer info

marioleko.wixsite.com/mleko

Lola Bogaert

Lola Bogaert studeerde in 2011 af aan de theaterdocentenopleiding van ArtEZ Arnhem. Tijdens deze studie volgde ze een minor Theateranalyse aan de Universiteit van Amsterdam. Direct na het behalen van haar diploma vertrok ze naar Brussel waar ze de regieopleiding aan het RITCS Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound volgde. Voor haar master ontving ze een studiebeurs van zowel het Prins Bernhard Cultuurfonds als de VandenEnde Foundation.

Als Lola word ze altijd geassocieerd en geconfronteerd met de Lola’s uit film, literatuur en porno. En dus zijn de ‘femme fatale’ en de ‘objectificatie van de vrouw’ terugkerende thema’s in haar werk geworden, zonder een feministisch statement te willen maken. Het is eerder een fascinatie voor de ongrijpbaarheid, verleidingskracht en grilligheid van de vrouw. Frank Vande Veire maakt in zijn boek Neem en eet, dit is je lichaam een treffende analyse van de femme fatale: “Ze fascineert omdat zij de schaamteloze wellust belichaamt, maar tegelijk ook omdat zij ongelukkig is, omdat zij ondanks haar seksuele ervaringen onbevredigd is gebleven.”

Voor Lola gaat een artistiek maakproces over ontmoetingen met andere mensen en het creëren van een soort mini-maatschappij, waarin opnieuw gezocht wordt naar hoe je met elkaar communiceert, wat de afspraken zijn en hoe je tot een gezamenlijke (verbeeldings)wereld komt. Daarom geeft ze de mensen met wie ze werkt veel ruimte om zelf materiaal aan te dragen. Ze neigt als regisseur eerder naar een democratie dan naar een dictatuur.

In 2018 maakte Lola Das Grosse Fressen, How to make a Living en in coproductie met VIA ZUID This is my letter to the world, that never wrote to me. Lola was ook met het onderzoek Tantalus in 15 minuten te zien op Winternights 2018.

Meer info

theateranddance.com/lola-bogaert

Tim Scheffer

Tim Scheffer (1993) studeerde af aan de TU/E (bachelor of Science in Industrial Design) met een lichtkunst-installatie voor het Amsterdam Light Festival. Hij exposeerde tijdens Winterlights in London, werkte o.a voor modeontwerper Borre Akkersdijk op de Beijing Design week en exposeerde meerdere eigen werken op de Dutch Design week in Eindhoven en Cultura Nova Festival in Heerlen.

Tim ontwierp interactieve installaties voor onder andere 3FM Serious Request/ Rode Kruis, STRP biënnale 2017 (ism Chloé Rutzerveld, fooddesigner), het TotallyThames festival (ism Maria Arcea). In 2017 maakte hij deel uit van de eerste lichting makers binnen het talentontwikkelingsprogramma Talent Lab van VIA ZUID en Toneelgroep Maastricht (TgM). Daaruit vloeide onder andere een samenwerking voort voor de voorstelling La Superba (2018) van TgM, waarvoor Tim een robotisch been ontwierp.

Naast zijn installatiekunst, geeft Tim les in natuurkunde, creatieve techniek en industriële vormgeving en is hij bestuurslid van de Limburgse Design Associatie.

Meer info

www.timscheffer.com

Dario Tortorelli

Dario Tortorelli is een Italiaanse danser en oprichter van DiVEinD – visual poetry of performing bodies.

Dario volgde zijn opleidingen aan de Brenda Hamlyn School in Florence (Italië) en aan het Centre de Dance Rosella Hightower in Cannes (Frankrijk). Na een carrière als performer in Frankrijk verhuisde hij naar Nederland, waar hij o.a. danste bij Introdans, Conny Janssen Danst en Ann Van den Broek.

In zijn werk is Dario constant op zoek naar het perfecte beeld van zijn alter ego ROMEO HEART. Het is een poging om het lichaam te vangen in een onsterfelijk beeld. Om het onbereikbare bereikbaar te maken. Dario haalt naast de dans inspiratie uit de beeldende kunst, film en podiumkunsten.

In 2013 maakte Tortorelli AFTER NEARLY LAND(e)scaping voor DANSLOKAAL en in 2014 toerde hij in ROTTERDAMSE LENTE. 2014 was ook het jaar van zijn zijn premiere HARY +++++ tijdens de Nederlandse Dansdagen in Maastricht als onderdeel van het project (OLD)Fashion(ed). Dit project was ook geselecteerd als een van de voorbeeldprojecten voor het OC&W-programma The Art of Impact. In dit programma ontwikkelde hij HARYXLab.

Het jaar 2015 begon zijn zoektocht naar de identiteit van ROMEO HEART. Werken in deze serie heten D NO BODY.

Meer info

www.dariotortorelli.com

index.php