Patrick Housen
Patrick Housen (1990) is componist en geluidkunstenaar. Zijn sonore wortels liggen in de hedendaagse kunstmuziek en progressieve metal. Cross-overs & buiten de lijntjes kleuren vormen centrale pijlers in zijn oeuvre. Een grote passie voor het onderzoeken en creëren van [muzikaal] immersieve werelden is de drijfveer in zijn artistieke keuzes en avonturen.
Patrick wil bij ieder project een speelveld creëren door te experimenteren. Geluiden, klanken en muziek vormen de bouwstenen die uit hun context worden gehaald en gedeconstrueerd om ze nadien zorgvuldig in een eigen narratief weer op te bouwen: soundsculpting.
Maker bij het Muzieklab van VIA ZUID en Intro in Situ: sinds 2019
Hélène Vrijdag
Hélène Vrijdag is geboren in Bretagne, de Franse streek met de mooiste kust. Toen ze anderhalf was verliet ze deze voor Nederlandse bodem. Nu, 25 jaar verder, is ze bijna elke nacht in slaap gevallen en heeft ze nog nooit een bot gebroken. Ze studeerde in 2020 af aan de Performance opleiding op de Toneelacademie Maastricht en werkt afwisselend als theatermaker, actrice, schrijver en zangeres. Haar lievelingswoorden zijn ‘blues’, ‘als’ en ‘kust’.
Haar werk centreert zich rondom het oor. Luisteren naar de Ander en luisteren naar de stilte tussen de regels door. Ze zoekt alle mogelijke manieren om overdonderende verstilling te belichamen als performer. Dit doet ze juist door altijd te vertrekken vanuit stem, geluid en muzikaliteit. Hélène begint vanuit haar eigen (zang)stem en onderzoekt als zangeres de verschillende manieren om tot een lied te komen. Zo beschouwt ze het lied als iets wijds: een textuur kan een lied worden, een aria kan een ruimte fysiek veranderen, een stem kan een ander lichaam lostrillen.
Ze is sound-designer en sopraan met een grote liefde voor taal. Al schrijvend filosofeert ze over het woord als beperkt communicatiemiddel. Ze probeert dan ook zintuiglijk werk te maken en is daarbij gefascineerd door texturen in geluid, kleur, beeld en taal.
Terugkerende thema’s in Hélène’s werk zijn de mythe, de vrouw en al het onaantastbare daartussen. Ze maakt haar feministische pleidooien verstild, om mensen in alle sereniteit te laten overvallen door andere waarheden. Als maker begint ze vanuit het theater om daarna het voorbijgaande van een performance te vereeuwigen in blijvende kunstvormen. Zo is haar werk ook te vinden in de vorm van het gedrukte woord, mp3’s en analoge foto’s.
Ze werkt als duo samen met Timo Tembuyser. “We werken altijd vanuit onze stem als fysiek én als politiek instrument. Dat maakt dat we automatisch vanuit het duet starten. Hierin zoeken we naar de meest eerlijke dialoog. Ook confronteren we in ons werk improvisatie met partituur, nachtelijke dromen met toekomstdromen, instinct met manifest, belichamen met denken. Vanuit een verlangen naar eenheid, koesteren we daarnaast onze verschillen: Timo als waterval, die door loutering tot stilte komt. Hélène als glas, dat vanuit stilte ineens uiteenspat.”
Ook maakt ze deel uit van KISSIEKISSIE BANGBANG performance, een collectief gevormd met Lieve Fikkers, Romy Moons en Giovanni Brand. Als performer beweegt ze zich op de grenzen van meerdere kunstvormen. Zo speelde ze in de video-installatie Valuable Cargo van beeldend kunstenaar Christiaan Bastiaans, waarvoor ze naar Takamatsu (Japan) afreisde om de Setouchi Triënnale af te sluiten in de vorm van een performance-installatie. Tevens werkt Hélène als zangeres. Zo zong ze meermaals mee in het werk van Timo Tembuyser – in zowel de koorinstallatie Mementum als in zijn Missa Homo Sacer. Verder ontwikkelt ze met KISSIEKISSIE BANGBANG het project GEN.
In 2021 werkt Hélène ook mee aan de voorstelling TAL. van BOG., een dadaïstisch taalconcert. Bovendien toont ze een eerste onderdeel van het langdurige traject WEEF, gemaakt en ontwikkeld met Lieve Fikkers, op Over het IJ Festival 2021. In dat werk combineren twee waarheidsminnaressen het harde handwerk van de vrouw en de mythe van Arachne tot een traject waarbij ze draad voor draad aan de waarheid weven. Als solist is Hélène bezig met het ontwikkelen van een performance- en podcastserie genaamd Morfe, waarin ze in elke aflevering stem en lied geeft aan één van de ongehoorde vrouwenfiguren uit de Metamorfosen van Ovidius.
Maker bij VIA ZUID: afstudeerjaar 2019/2020
Nienke Nasserian Nillesen
Sopraan en klassiek muziektheatermaakster Nienke Nasserian Nillesen (1993) is in 2018 cum laude afgestudeerd aan de Master of Music Muziektheater Klassiek aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Ze behaalde hier in 2016 ook haar Bachelor.
Maker bij VIA ZUID: 2018 t/m 2020 > Lees hier het uitstroominterview met Nienke Nasserian Nillesen en Waut Koeken: ‘Dit is wat opera eigenlijk is’
Meer info
www.nienkenasserian.com
Makersportret VIA ZUID, februari 2020
Audrey Apers
Audrey Apers (1990) studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en behaalde vervolgens haar bachelor moderne theaterdans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze danste bij SALLY Dansgezelschap Maastricht, LeineRoebana, Arno Schuitenmaker en Romeo Castellucci.
Maker bij VIA ZUID: 2018 t/m 2019 (binnen het Danslab van SALLY Dansgezelschap Maastricht en VIA ZUID)
Meer info
www.audreyapers.be
Luca Meisters
Luca Meisters (1996, Maastricht) studeerde in 2019 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. In haar werk vertelt ze coming-of-age verhalen in de breedste zin van het woord. Ze schetst graag portretten van mensen in ontwikkeling of van mensen die zich op een kantelpunt bevinden. In haar voorstellingen en films spelen vaak kinderen mee.
Maker bij VIA ZUID: 2019 en 2020
Tim De Paepe / playField.
Tim de Paepe (1986) is theatermaker, regisseur en informaticus. In 2016 studeerde hij af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Als theatermaker gebruikt hij zijn achtergrond in informatica om thema’s te bevragen als de ethiek achter data, de toekomst van technologie en de verbinding tussen mensen in een gedigitaliseerde samenleving.
In 2016 won Tim de Henriëtte Hustinxprijs, een prijs die wordt uitgereikt aan veelbelovend jong talent. In 2017 richtte hij samen met Marthe Schneider en Lana Schneider het gezelschap playField. op waarmee hij meerdere voorstellingen ontwikkelde.
Maker bij VIA ZUID: 2016 t/m 2019 > Lees hier het uitstroominterview met Tim: ‘IT is een enorm creatief middel om een verhaal te vertellen en kritisch te reflecteren op onze samenleving’
playField.
playField. is een gezelschap dat de grens tussen acteur en toeschouwer onderzoekt. Via interactieve installaties wordt het publiek uitgenodigd tot een gezamenlijke beleving. De impact van een voorstelling ligt niet alleen in handen van de makers, de toeschouwers dragen hierin een even grote verantwoordelijkheid. De noodzaak van het werk ligt in het steeds sneller afnemen van fysiek sociaal contact door o.a. de mogelijkheden die digitalisering ons vandaag kan bieden. playField. gaat dit spanningsveld aan door de toeschouwer centraal te zetten in een vormgeving waarin scenografie en beeldende kunst worden gecombineerd. Filosofisch, sociologisch en datawetenschappelijk onderzoek wordt hierbij gebruikt als startpunt.
Meer info
https://playfield.be/
Lotte Milder / AKATAK
Lotte Milder (1990) studeerde in 2016 af als performer aan de Toneelacademie Maastricht. Lotte wordt gedreven door een grote nieuwsgierigheid: hoe en waar kunnen verschillende werelden elkaar ontmoeten en in gesprek gaan met elkaar? Vanuit deze nieuwsgierigheid begeeft Lotte zich op verschillende terreinen binnen de podiumkunsten, mode, film en fotografie. In 2018 richtte ze met Karlijn Milder, haar zus, en Mats Logen Studio AKATAK op.
Maker bij VIA ZUID: 2016 t/m 2019 > Lees hier het uitstroominterview met Lotte: ‘Een balans vinden in de multifocus’
Meer info
www.studioakatak.com
Roshanak Morrowatian
De van oorsprong Iraanse Roshanak Morrowatian (1989) werkt als danseres, choreografe en actrice met haar basis in Maastricht. Ze behaalde haar bachelor en master in dans aan de Folkwang Universiteit in Essen (D) en danste in stukken van o.a. Pina Bausch, Isabelle Beernaert, Marina Abramovic, Alexis Blake en Joost Vrouenraets. Als actrice speelde ze de hoofdrol in de film Arezo van Wiam Al-Zabari en in Aussi fort qu’une bête, aussi libre qu’un dieu van Julie Sando en ze speelde in Sous d’autres cieux van theatermaker Maëlle Poésy.
Als choreografe creëerde ze samen met Foteini Papadopoulou Hips don’t lie en samen met Sarah Waelchli Walk to the 10. Ook choreografeerde ze in de danstheaterproductie Die kahle Sängerin van Roderik Van der Straeten en ze creëerde Melt (2018) en Sweet Surrender (2019) met dansstudenten op het schrit_tmacher Festival in Aken en Kerkrade. In 2019 creëerde ze de solo Polished waarvoor ze samen met Mami Izumi de BNG Bank Dansprijs 2020 won. In 2020 won Roshanak tevens de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht. In 2021 gingen haar producties Sister en Kites in première en richtte ze haar eigen dansgezelschap Rover op. Roshanak is tevens docent beweging aan de Toneelacademie Maastricht.
Maker bij VIA ZUID: sinds 2018
Meer info
www.rover.company
Makersportret VIA ZUID, mei 2021
Makersportret VIA ZUID, januari 2020
Interview cultureel maandblad Jeroen, 2019
index.php