Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Brendan Gijzen

Brendan Gijzen (1988) studeerde aan de Herman Brood Academie in Utrecht. Brendan kan soms urenlang verzinken in zijn eigen mijmeringen. Naast al dat gefilosofeer, produceert hij muziek, draait hij de lekkerste platen, maakt hij video’s en zet hij zijn eerste stappen als productieleider.

Maker bij VIA ZUID: 2018 t/m 2019

Meer info

www.brendangijzen.nl

Charlotte Goesaert

Charlotte Goesaert (1987) is een Belgische choreografe, danseres en performer. Na haar afstuderen in 2009 aan de Fontys Dansacademie in Tilburg bleef ze in Nederland wonen en werkte ze internationaal. Zo was ze als danseres en performer betrokken bij creaties als Skagen (Almschi, 2011), Tuning people (Synchroon, 2019), Romeo Castellucci (Giudizio, Possibilit, Essere 2014) en Post uit Hessdalen (Echo, 2019). Ze werkte in Rotterdam met stadsgezelschap Ro Theater, in Lissabon met choreografe Olga Roriz, in Berlijn met Alize Zandwijk en in Keulen met danstheatergezelschap Bodytalk/Johann Kresnik.

Vanaf 2016 maakte ze samen met acteur en stemkunstenaar Joost Maaskant haar eerste werken EPIC FAIL(2016) en Loophole (2018). In 2019 maakte ze samen met maker Karolien Verlinden (van Tuning People) de voorstelling ChitChat. Deze werken toerden langs Belgische en Nederlandse theaters en festivals zoals Operadagen Rotterdam, Grensverkeer, Tweetakt en Theater Aan Zee. Wat deze voorstellingen bindt is de voorliefde voor het grandioze breken of falen en de zoektocht naar de mens in zijn onvolmaaktheid. Rauwe portretten, zonder opsmuk, van mensen die met een speelsheid binding zoeken met het publiek en hun kwetsbaarheid en ongemakken.

In 2019-2020 ging Charlotte alleen aan de slag met het grootschalige onderzoek CRIP. Met als doel om zich nog meer onder te dompelen in de mens, onderzocht ze dans als documentaire en de beperking van het lichaam. Dit onderzoek is de fundering voor haar toekomstige werk. Zo maakte ze in 2021 I-object in samenwerking met Körperverstand Tanztheater Wien. Deze voorstelling is een fysiek concert voor jongeren, waarin drie spelers met een tv-scherm een zoektocht aangaan om hun seksualiteit te ontdekken.

In 2022-2023 maakt Charlotte de voorstelling whatchamacallit, een performance-expositie met een diverse cast van vijf spelers. Charlotte: “whatchamacallit openbaart de kiemen voor mijn artistieke visie voor de toekomst: hoe ik het dagelijkse leven injecteer in mijn werk, hoe ik vormelijk experimenteer voor elk concept (zoals een expositie), hoe ik dans en video verbind, hoe ik sociaal-interactief werk met professionals, non-professionals en een diverse cast en hoe ik me onderdompel in onderwerpen waar we maatschappelijk gezien liever van wegkijken.”

Maker bij VIA ZUID: sinds 2022

Anthony van Gog en Maarten Heijnens

Anthony van Gog & Maarten Heijnens studeerden in 2019 samen af aan de Performance Opleiding van de Toneelacademie in Maastricht. Ze delen een fascinatie voor het zichtbaar en voelbaar maken van wat zich in het lichaam verbergt of schuilhoudt en hoe de huidige tijd een weerslag heeft op hoe we ons lichaam ervaren. Vanuit deze grote (gedeelde) fascinatie voor het lichaam, haar processen en haar zeggingskracht vormen ze dan ook sinds hun afstuderen een makers-duo. Samen houden ze zich bezig met het creëren van wat ze ‘fysieke partituren’ noemen. In een fysieke partituur staat niet het muziekinstrument, maar het ‘lichaam-als-instrument’ centraal. Op deze manier willen ze het lichaam de kans geven te spreken, zodat we de kans krijgen naar haar te luisteren om haar te (kunnen) blijven verstaan.

In hun fysieke partituren zoeken ze naar het spanningsveld tussen het organische kader van het lichaam en de het rigide kader van een compositie. Zelfregulerende, lichamelijke processen gaan daarbij een dialoog aan met de ritmische en durationele beperkingen van de partituur. Daarbij zoeken ze naar de frictie tussen de wil van het lichaam en de wil van de geest, tussen intuïtie en ratio, tussen lijfelijk verlangen en cerebrale tegenwerping. Precies daar willen zij een ‘poëtische ruimte’ openen: daar waar het lichaam tot een spreken komt.

Samen maakten ze al eerder hun eerste fysieke partituur Breathing Piece: een half-uur durende compositie voor de ademhaling, gebaseerd op het verloop van een hyperventilatie. Breathing Piece werd uitgevoerd door twee performers en één dirigent. Inmiddels is dit werk 23 keer – zowel nationaal als internationaal – getoond in verschillende contexten.

Makersduo bij VIA ZUID: 2021

Meer info

www.maartenheijnens.nl
https://vimeo.com/maartenheijnens

www.anthonyvangog.com
https://vimeo.com/anthonyvangog

Gavin-Viano

Gavin-Viano studeerde in de zomer van 2020 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht met Melanine Ten Strengste Verboden. Hij was regie-assistent bij Toneelgroep Oostpool en part-time Research Adviseur bij VSBfonds. Voordat hij naar de regieopleiding ging, ontwikkelde hij zich bij Codarts Rotterdamse Dansacademie en vervolgens ontving hij scholarships voor The New York Film Academy. In zijn werk kaart hij thematieken aan die in de black community, de human rights community, de LGBTQIA+ community en bij kwetsbare jongeren spelen. Hij doet dit door niet-westerse verhalen te vertellen, vaak een anti-white-male-gaze als perspectief te kiezen en bewust op zoek te gaan naar de intersectionaliteit van zijn personages. Zo creëert hij een wereld waar taal, beweging en muziek tot een geheel samenvloeien en waar humor het cement tussen de bouwstenen vormt.

Maker bij VIA ZUID: 2020 en 2021

Ruud Horrichs

Ruud Horrichs (1983, Sittard) studeerde in 2010 af aan de Fontys Academie voor Theater in Tilburg. Daarna richtte hij het gezelschap De Eenzamen op. Sindsdien hij actief als theatermaker en docent. Ook deed hij nog de master Scenographer and Director aan de Toneelacademie Maastricht.

Maker bij VIA ZUID: 2016 t/m 2019 > Lees hier het uitstroominterview met Ruud: ‘Ik heb een grote weerzin tegen in orde zijn’

Meer info

www.deeenzamen.be

Merlijn Huntjens

Merlijn Huntjens (Heerlen, 1991) schrijft poëzie en teksten voor (theater)performances. Hij probeert in zijn werk grote problemen te verzachten of behapbaar te maken door zich te concentreren op mooie, vaak onzichtbare alledaagse en absurde situaties.
Merlijn vormt samen met Nina Willems performancecollectief PANDA en was driemaal finalist van het NK Poetry Slam. Hij publiceerde zijn werk in onder andere de Revisor, Tirade en Kluger Hans.

Maker bij VIA ZUID sinds 2018

Meer info

www.merlijnhuntjens.nl
Makersportret VIA ZUID, mei 2021
Makersportret VIA ZUID, februari 2020

Foto: Gaby Jongenelen

Hendrik Kegels

Hendrik Kegels (1996) studeerde in 2018 af als performer aan de Toneelacademie Maastricht. In zijn werk staat de wereld van kinderlijke verwondering centraal. Hij tracht met zijn voorstellingen herinneringen aan deze werelden bij de toeschouwer op te roepen en ze uit te nodigen om te geloven in dat wat onwaarschijnlijk lijkt.

Hij maakte voorstellingen voor o.a. Frascati Amsterdam, Het Paleis Antwerpen & Het Laagland Sittard.

Hendrik is lid van Hemelhond, een collectief van Violet Braeckman, Thomas Claessens & Mees Walter.

Maker bij VIA ZUID: 2018 t/m 2020

Meer info

www.hendrikkegels.be

KISSIEKISSIE BANGBANG

Lieve Fikkers, Hélène Vrijdag, Giovanni Brand en Romy Moons zijn vier jonge theatermakers die samen performancecollectief KISSIEKISSIE BANGBANG vormen. In 2020 studeerden ze af van de Performance opleiding aan de Toneelacademie Maastricht.

“Wij zijn vier mensen die elkaar op basis van toevalligheden hebben ontmoet en zelf bewust besloten hebben een groep te willen vormen. Wij zijn vier makers die bewust op zoek gaan naar collectiviteit in een individualistische wereld. Wij streven naar het creëren van een vrijplaats waarin een team-effort, met liefde voor het collectief, ook ruimte geeft voor ieders individuele artistieke signatuur. Wij zijn een viertal dat onze verschillende alter ego’s met elkaar en de Ander in gesprek laat gaan, laat botsen, laat zweten, laat dansen.

Wij, KISSIEKISSIE BANGBANG, zijn Romy, de denker van de groep, de red fur, ze maakt het ongrijpbare theatraal, belichaamt wezens op de vloer die onaards lijken. Haar alter ego: ‘de lijfelijke filosoof’.

Wij, KISSIEKISSIE BANGBANG, zijn Lieve, de aanpakker van de groep, de pink brick, maker van visuele tastbaarheid, de beeldvervreemder, ze steekt de handen uit haar mouwen, ze denkt als een volwassen kind. Haar alter ego: ‘de gevoelige gabber’.

Wij, KISSIEKISSIE BANGBANG, zijn Hélène, de musicienne van de groep, de blue moon, maker van overdonderende verstilling, de bescheiden durfal, met de stem als haar belangrijkste instrument. Haar alter ego: ‘de zingende stilte’.

Wij, KISSIEKISSIE BANGBANG, zijn Giovanni, de extravert van de groep, de purple fluid, een schrijver en maker van grote gebaren, de zanger van het levenslied in elke vorm. Zijn alter ego: ‘de schrijvende demonstrant’.

In ons werk bevragen we het Individu, de Ander, de Groep en de Massa en hoe die woorden tegenover de wereld staan waar we met z’n allen in leven.

We vuren vlijmscherpe vraagtekens af over vaste, vast- of weggelopen ideeën, krijgen die vraagtekens vanuit de realiteit ook terug naar onze hoofden gesmeten (auw). We spiegelen ons aan deze ideeën om te zien of ze nog relevant zijn, of we Ons erin herkennen, of we Anderen kunnen leren kennen, om vervolgens ook U, het publiek, een spiegel voor te houden.”

Fotobewerking: Twinke Fee Fikkers 

Makers bij VIA ZUID: 2020 en 2021

index.php