Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg

Patrizio Bucci

Patrizio Bucci (1990) is afgestudeerd aan de dansopleiding van het Centro di Danza Balletto di Roma in Italië. Vervolgens danste hij in diverse Italiaanse producties. In 2012 verhuisde hij naar Nederland om te dansen bij Noord Nederlandse Dans. Sinds 2013 danst Patrizio bij SALLY Dansgezelschap Maastricht. In de choreografische residenties van SALLY heeft hij reeds zijn eerste stappen als choreograaf gezet. Bucci is daarnaast regelmatig werkzaam als gastdocent.

Meer info

www.patriziobucci.com

Martin Harriague

Martin Harriague (FR, 1986) danst, componeert en choreografeert. Hij werkt internationaal en maakt bijzonder creatieve, visueel aantrekkelijke, theatrale dansstukken. Harriague creëerde werk voor het Ballet Nationale de Marseille, Noord Nederlandse Dans en Scapino Ballet Rotterdam. Hij danst en choreografeert bij de Kibbutz Contemporary Dance Company KCDC in Israël en leidt daarnaast zijn eigen ad hoc gezelschap Compagnie XIN in Bordeaux.

Sinds 2015 is Martin Harriague als gastchoreograaf verbonden aan SALLY Dansgezelschap Maastricht. Hij werkte mee aan de voorstellingen Revolt en Skyline en creëerde binnen de choreografische residenties in samenwerking met ontwerpster Mieke Kockelkorn SpectrumFolia en LUX. Deze choreografieën waren te zien tijdens FASHIONCLASH Festival.

Martin is rebels, een man met een boodschap. Hij wil met zijn werk, met het virtuoze lichaam, inspireren en de wereld veranderen. Een wereld van hoop, liefde, respect en tolerantie.

Meer info

www.martinharriague.com

Grensgeval

Mahlu Mertens (1987) studeerde af aan de Toneelacademie Maastricht als regisseur en dramadocent, maar specialiseerde zich ook in het schrijven van theaterstukken. Hanne Vandersteene (1988) studeerde regie aan de Toneelacademie Maastricht en volgde daarna een master Drama aan het KASK in Gent. Hun samenwerking begon op de toneelacademie met de voorstelling Wat niemand hoeft te weten. De poëtische tekst van Mahlu bleek heel mooi samen te gaan met de fysieke regie van Hanne en in hun afstudeervoorstelling After All. (14+) (eervolle vermelding Ton Lutzprijs) zetten ze dit onderzoek voort. Daarnaast maakten ze bij Teatro Luna Blou in Willemstad (Curaçao) Running Wild (12+).

Sinds 2015 maken Mahlu en Hanne jeugdtheater onder de naam Grensgeval. In hun producties zoeken ze steeds naar samenwerkingen met andere disciplines. Baktheater in Wafelwacht, poëzie in Wat niemand hoeft te weten, een onderdompeling in geluid in Stadsruis. Voor hun voorstelling Plock! (2016-2017) werkten ze samen met een circusartiest en geluidskunstenaar, om een 4+ voorstelling te maken over de schilder Jackson Pollock.

Meer info

www.grensgeval.eu

Le Mouton Noir

Le mouton noir, het zwarte schaap, de outsider, de buitenstaander, de Ander, de uitzondering, de migrant, de wolfmens, de gelukzoeker, de zoeker.

In de zomer van 2015 richtten Khadija El Kharraz Alami en Scarlet Tummers het collectief le Mouton Noir op. Binnen dit collectief staat het kritisch denken, het streven naar het hoogste, het schoonste, het helderste en het onbekende centraal, altijd vertrekkend vanuit de vraag wat ze willen vertellen en wat die vertelling zegt over de maatschappij waarin we nu leven.

Khadija El Kharraz Alami (1987) komt uit Amsterdam. In 2014 studeerde ze af als actrice en theatermaker aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze werkte onder andere samen met Gerardjan Rijnders, Boudewijn Tarenskeen en Luk Perceval. In juli 2015 maakte ze met Scarlet Tummers onder de naam le Mouton Noir het stuk MANIFEST voor het Over Het IJ Festival in Amsterdam. Khadija acteerde in het vierde seizoen van de televisieserie Penoza, en verscheen vanaf januari 2017 op het podium in de productie Ondertussen in Casablanca van het Nationale Toneel en Oostpool.

Scarlet Tummers (1990) groeide op in Den Haag. In 2014 behaalde ze haar masterdiploma aan de spelopleiding van het RITCS in Brussel. Tijdens en na haar opleiding speelde ze in verschillende theaterproducties van onder andere HETPALEIS, Wunderbaum, KVS, De Warme Winkel, Fabrice Murgia en Tg Stan.

Lieneke Pisters

In haar carrière passeerde Lieneke Pisters (1984) reeds vele stations. Van de Interfaculteit Beeld en Geluid aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag tot outdoorsport evenementen. Van surfles aan de Frans-Atlantische kust tot Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Van haar master Modern Muziektheater T.I.M.E. aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag tot fitnesstrainer-programma’s. Om uit te groeien in een trainer en muziektheater-performer die kunst en sport op haar eigen specifieke wijze combineert.

Ze kreeg lessen en masterclasses in theater van onder andere Paul Koek, Paul Slangen, Mara van Vlijmen, Tom Creed en Johan Simons. In muziek van David Lang, Philip Glass, Dick Raaijmakers en Anthony Heidweiller. En in het fysiek van ICK Amsterdam, Hendrik Aerts, Linda Olthof en verschillende fitnesscentra zoals Fit!Vak, Hoyer’s Gym en The Bootcamp Club Amsterdam. Ze liep stage bij diverse fysieke trainers en theatermakers, onder meer bij Gerardjan Rijnders in samenwerking met Annette Speelt, bij Joachim Robbrecht in samenwerking met Theaterproductiehuis Frascati, bij acteurscollectief de Warme Winkel en bij muziektheatergezelschap de Veenfabriek.

Bij de Veenfabriek presenteerde ze haar eerste muziektheaterperformance Cantaloupe (2013), waarvan ze eerder ook een fragment toonde tijdens het Nuit Blanche Festival in Amsterdam (2012). Ze maakte een performance voor dansgezelschap ICK Amsterdam, tijdens Club ICK in de Melkweg (2014) naar aanleiding van hun voorstelling Addio alla Fine, gebaseerd op de Fellini-film E la nave va. Ook creëerde ze een actionpaint voor de Melksalon bij Mediamatic Amsterdam tijdens het proeven van rauwe melk, geserveerd door verschillende melksommeliers uit de omgeving (2016).

Als fitnesstrainer zet Lieneke zich in om bewegingsarmoede te voorkomen en het algemeen welzijn te bevorderen, ze specialiseert zich hierbij in training voor vitaliteit en preventie van uitval. In haar performances staan fysieke thema’s centraal, waarbij ze een voorkeur heeft voor kleine persoonlijke onderwerpen met een grotere sociaal-maatschappelijke context. Zoals bij het project E N E R G Y, over haar eigen burn-out.

Meer info

www.lafp.nl

Sanne Samina Hanssen

Sanne Samina Hanssen (1988) studeerde in juli 2015 af aan de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Tijdens haar opleiding liep ze stage bij Toneelhuis/NTGent/KVS Brussel, SKaGeN en Toneelgroep Maastricht.

Bij Toneelgroep Maastricht mocht ze na haar afstuderen een eigen voorstelling maken waarbij VIA ZUID coproducent was. Verleden Tijd was een vertaling van Pinters Old Times door Jibbe Willems.

Els Roobroeck

Actrice en theatermaker Els Roobroeck (1981, Kortrijk) studeerde in 2008 af aan de parttime opleiding docent/regisseur van de Toneelacademie Maastricht. Daarvoor behaalde ze een master in de logopedie en audiologie aan de Universiteit Gent. In 2013 richtte ze het Vlaams-Nederlandse muziektheatergezelschap Compagnie COVAR op.

Naast haar werk voor COVAR is Roobroeck reeds enige jaren verbonden als regisseur aan JeugdTheaterSchool Partoet (Maastricht), als gastdocent Jongerenregie aan de Toneelacademie Maastricht en als docent elementair spel bij de Landelijke Oriëntatie Toneelscholen. Daarnaast schrijft en bewerkt Els teksten voor theater.

In haar theaterwerk streeft ze naar verbinding, zowel met het publiek als met andere kunstdisciplines. Theater is voor haar een manier om mensen mee te nemen naar een wereld die aanzet tot voelen en denken. Een wereld die het alledaagse leert te appreciëren en het wonderlijke toe laat.

Meer info

www.compagniecovar.nl

Over VIA ZUID

Els: ‘Dankzij de steun van VIA ZUID kreeg ik de kans om mij via de tweejarige subsidie nieuwe maker FPK verder te ontwikkelen als theatermaker en actrice. Hun bijdrage als klankbord, bewaker van het traject en financiële ondersteuner was hierin heel waardevol. Daarnaast hebben ze hun Limburgse netwerk beschikbaar gesteld om mijn werk verder te verbinden aan mogelijke nieuwe paden in het cultuurlandschap.’

Pieter Van Den Bosch

Van den Bosch (1983) studeerde landbouw, civiele springstoffen en performance aan de Toneelacademie in Maastricht. Zijn werk bestaat uit een unieke mix van beeldende kunst, installaties en performance. Naast vuur en explosies vormen licht, natuur en dieren steeds terugkerende thema’s in zijn werk. Al de werken van de Belgische Van den Bosch kenmerken zich doordat de nadruk altijd ligt op het moment, het moment dat een verandering of een overgang markeert. Met zijn performance Aanslagen zonder gevolgen oogstte Van Den Bosch veel lof in Nederland en België.

Meer info

www.pietervandenbosch.be

index.php