Performer
Wieke van Rosmalen (Nijmegen, 1996) studeerde in 2019 af aan de Performance opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Ze doet onderzoek naar wat geluid en muziek in het theater kunnen betekenen. Er schuurt iets tussen theater en muziek en op dit spanningsveld probeert Wieke iets nieuws te creëren. Wat kan theater toevoegen aan muziek en andersom? En wat zijn nieuwe manieren om naar geluid te kijken? Met eigen composities en klankstukken probeert Wieke zo dichtbij mogelijk te komen. Ze maakt klanken die soms een beetje pijn doen aan je oren en composities die je pas begrijpt als je al lang klaar bent met luisteren.
Maker bij VIA ZUID: 2019 t/m 2021 (sinds 2020 in het Muzieklab van Intro in Situ en VIA ZUID) > Lees hier het uitstroominterview met Wieke van Rosmalen en Rutger Muller: ‘Luisteren zoals je nog nooit geluisterd hebt’
Meer info
VOORSTELLINGEN
Hubris »
Hubris is een performance over meer willen zijn. Meer willen zijn dan jezelf, meer willen zijn dan wat kan en meer willen zijn dan wat je zou mogen zijn. Een performance over de menselijke drang niet meer menselijk te zijn en over wat er dan nog overblijft. Wat is die hoogmoed toch? Het tarten van het lot, van de goden, het boven jezelf uit willen stijgen? Is hoogmoedig zijn nog erg in een tijd waarin alles wat we doen hoogmoedig lijkt te zijn? We maken onszelf groter op alle denkbare manieren. We vliegen op hoogtes waar we niet horen te komen, verplaatsen ons met onmenselijke snelheden en kunnen met elkaar communiceren van het ene werelddeel naar het andere. In een meerstemmig koorstuk met enkel haar eigen stem bezingt Wieke van Rosmalen (de hoogmoedige?) dit gevoel. ‘I try to be more than I’.
Credits
Concept en performance: Wieke van Rosmalen
Productie: Intro in Situ en VIA ZUID
Met dank aan: Toneelacademie Maastricht, Het Huis Utrecht en Booi Kluiving
Te zien:
- Limburg Festival, Roermond: augustus 2021
- Cultureel Lint, Weert: september 2021
U »
In U gaat performer Wieke van Rosmalen op zoek naar het geluid van het alledaagse. Het geluid van jou, van jullie, het geluid van U. Samen met een koffer vol microfoontjes, een laptop en een grote koptelefoon luistert ze naar dingen waar je normaal gesproken niet zo snel naar luistert. Naar de toevallige voorbijganger, naar haar publiek, de toeschouwer, naar U. Heb je wel eens echt geluisterd naar de geluiden die jij meedraagt of de geluiden van de ander? U is een uitnodiging om te luisteren, je oren open te zetten en muziek te horen in de voetstappen van je buurman.
In een live-compositie probeert Wieke het moment te vangen van samen in een ruimte zitten zonder elkaar te kennen. Dat moment van elkaar aankijken, niets zeggen, wel iets zeggen, een kuch of een voorzichtige lach. Een moment dat voor iedereen herkenbaar is. We staan allemaal wel eens naast elkaar in de supermarkt of zitten samen in een bus, trein of de wachtruimte van de dokter. Misschien wordt jouw lach wel de beat van deze compositie…
In 2020 werkt Wieke aan U in het Muzieklab van Intro in Situ en VIA ZUID.
The one-hundred-and-seventeen sounds my worn jeans made »
In The one-hundred-and-seventeen sounds my worn jeans made onderzoekt Wieke van Rosmalen het geluid van kleding. Een jurk die je over je hoofd aantrekt, een rits die sluit, katoen dat tegen je huid wrijft. Kunnen we empathie voelen voor kleding? Kunnen kleren gaan leven? Door een technologische zoektocht in geluid en aanraking, onderzoekt Wieke alles wat een broek, jurk of shirt kan zijn. Zij maken hun eigen compositie. Zij maken hun eigen muziek. Zo kunnen wij naar kleding gaan luisteren.
In deze performance krijgt een jurk de hoofdrol. Zij/hij heeft het menselijk lichaam niet meer nodig en kan eindelijk onafhankelijk zijn.
Concept en spel: Wieke van Rosmalen | Techniek en live sounddesign: Reggy van Bakel | Kostuumontwerp: Britt Liberg | Coproducenten: FASHIONCLASH en VIA ZUID | Poster: Mees Walter
Te zien tijdens FASHIONCLASH Festival 2019.