Choreograaf Charlotte Goesaert deed in 2019 mee aan Winternights. Toen confronteerde ze haar publiek één op één van heel dichtbij met het lichaam van een bodybuildster, een intieme en op momenten ongemakkelijke ervaring. Sinds dit jaar is ze maker bij VIA ZUID. Andere lichamen dan de typische ‘danslichamen’ spelen nog steeds een belangrijke rol in haar werk.
Charlotte: “Voor mijn nieuwe voorstelling whatchamacallit, die in december in première gaat, heb ik een cast van vijf performers: een bodybuildster en vier professionele dansers, waarvan één danser met een beperking en een danser van 75 jaar oud. Die diversiteit maakt het repetitieproces intens, maar ook heel leuk. Het centrale thema is de objectificering van ons lichaam: welke verschillende rollen neemt ons lichaam aan en welke associaties hebben we daarbij? Wat is kracht, wat is lelijkheid en wat is schoonheid? Ik speel daarmee door met videobeelden en tv-schermen lichaamsdelen ‘uit te wisselen’. Met dit systeem kan ik bijvoorbeeld de buik van de ene performer aan de andere geven of krijgt een danser in plaats van zijn eigen arm een gespierde bodybuild-arm.”
Begluren en bestuderen
“Door de coronacrisis heb ik voor deze voorstelling lang vooronderzoek kunnen doen. Zo heb ik veel gesproken met een antropologe die gespecialiseerd is in de freak shows van de 19e eeuw. Ik ontdekte veel overeenkomsten tussen toen en nu. Ook in de huidige tijd heerst een soort opperfascinatie om elkaar te begluren en bestuderen. Alleen gebeurt dat nu online en hoef je er geen geld voor te betalen.”
Intiem en menselijk
“Mede dankzij mijn deelname aan Talentlab heb ik voor het eerst een installatie-achtige setting gecreëerd voor mijn voorstelling. De dansers en schermen staan op verhogingen en het publiek kiest zelf waar ze naar gaan kijken, als een soort live Instagram. Ondertussen kun je persoonlijke interviews met de vijf dansers beluisteren, onder andere over hun verlangens en wat ze wel en niet mooi vinden aan hun lichaam.
Ik heb een sterke drang om fragiliteit en dat wat we normaal willen verstoppen te laten zien. Met humor en rauwheid probeer ik een ultieme intimiteit en menselijkheid te creëren. Ik wil dat mijn publiek zich veilig voelt in de spannende balans tussen op je gemak zijn en de vraag ‘mag ik mijn ogen over jouw lichaam laten rollen?’. Daarom test ik tijdens het hele repetitieproces veel met publiek.”
Groeien
De stip op de horizon voor Charlotte is een eigen stichting. “Maar wel pas als ik voldoende mensen om me heen heb. Met deze voorstelling heb ik voor het eerst een zakelijke partner en een dramaturg. Ook heb ik steeds meer partnerships met mensen en organisaties die geloven in mijn werk en mij willen steunen. Dat moet de komende jaren verder groeien.
VIA ZUID adviseert mij daarbij artistiek en zakelijk. Dankzij hen kan ik in september ook een residentie en try-out doen in Cultuurhuis Heerlen. Daar kijk ik erg naar uit.”
Charlotte zoekt ook nadrukkelijk het contact met stichtingen en werkplaatsen van mensen met een beperking. “Mijn grootste uitdaging is om theater inclusiever te maken, niet enkel voor mensen met een beperking maar ook voor niet-conforme danslijven en non-professionals. Daar stoppen mijn team en ik veel tijd en geld in. Ik moet bijvoorbeeld extra budgetten vrijmaken om een toegankelijk verblijf te regelen voor een performer met een rolstoel. Dat zou niet moeten hoeven, dus laten de performers en ik onze stem horen bij debatten en gesprekken hierover.”
Try-out
Op 24 september om 15.00 uur geeft Charlotte met haar team een gratis try-out in het Cultuurhuis Heerlen. Wil je erbij zijn? Meld je dan aan via info@cultuurhuisheerlen.nl.
juli 2022