Celine Daemen begon bij VIA ZUID in haar afstudeerjaar aan de Toneelacademie. Inmiddels zit ze in het derde jaar van haar makerstraject. Haar werk bevindt zich op het snijvlak tussen theater, muziek en Virtual Reality (VR). Ze wil met haar virtuele werelden tussenruimtes creëren waarin de tijd vervaagt en de wetten van de ruimte komen te vervallen. “Mijn fascinatie voor VR komt voort uit mijn fascinatie voor muziek, voor de directe en zintuiglijke oerkracht ervan. Soms kan muziek me zó ontroeren dat ik het onbegrijpelijke gevoel krijg dat het over mij gaat. VR heeft diezelfde potentie. Het maakt een hier en nu ervaarbaar waarin we vooral onszelf ervaren.”
Qua thematiek spelen melancholie en psychische kwetsbaarheid een belangrijke rol in het werk van Celine. “Ik ben geïnteresseerd in de subtiele en de poëtische kant van waanzin, niet in de schreeuwerige clichés waarmee het vaak wordt geportretteerd. Ik wil het brede spectrum van mentale condities, waarop we ons allemaal bevinden, verkennen.”
Diepmenselijke emoties
Celine’s eerste VR-project was De Opera van de Vallende Mens, die te zien was bij onder andere Cultura Nova, Eye Filmmuseum en Fast Forward Festival. Op dit moment doet ze samen met art director Aron Fels, schrijver Olivier Herter en zangeres Sterre Konijn onderzoek voor een vervolg hierop. Dit concentreert zich op de vraag hoe een virtuele acteur diepmenselijke emoties kan communiceren met het publiek.
“In april gaan Aron en ik in het Smart Venue lab van poppodium De Effenaar onderzoeken hoe volumetrische video, waarmee je een echt mens tot in de kleinste details in 3D kunt opnemen, daaraan bij kan dragen. Het lab is onderdeel van de Eindhovense proeftuin Chronosphere, waarmee creatieve makers, onderzoeksinstellingen en bedrijfsleven samenwerken om de mogelijkheden van de 3-dimensionale, digitale wereld te verkennen.
Ik wil VR kunnen inzetten als theatraal medium. Ik wil VR-opera’s maken die voorbij de gimmick of technische snufjes gaan en echte emoties communiceren. Met dit onderzoek hoop ik dichter bij die kwaliteit te komen, zodat ik straks prachtige nieuwe VR-opera’s kan gaan maken.”
januari 2021