Dansen om te overleven
2016 Cotton | 2018 Blindwalk | 2019 Fukan – Bird’s Eye | 2019 Polished | 2020 Dreamers
Mami Izumi: “In Japan stond ik constant in de overlevingsmodus. Dansen staat niet hoog aangeschreven en betaalt slecht. Dus ook al danste ik in een professioneel klassiek-balletgezelschap: ik had nog drie baantjes en nog steeds wist ik niet of ik mijn huur kon betalen. Wat ik wel wist: dansen is mijn leven.
Na een kennismaking met andere dansvormen, zoals hiphop, breakdance en het werk van Pina Bausch, besloot ik naar Europa te gaan om workshops moderne dans te volgen. Die zetten mijn wereld pas écht op z’n kop. Ik moest de zwaartekracht gebruiken om te bewegen, terwijl ik jarenlang bij ballet het compleet tegenovergestelde had gedaan. Altijd maar op mijn tenen de lucht in, mijn lichaam spannen in de perfecte positie. Nu moest ik ineens ontspannen en loslaten. En wat me nog het meest verbaasde: ik voelde me góed daarna.
Een aantal jaar werkte ik met verschillende choreografen (o.a. met Joost Vrouenraets bij Gotra, Maastricht), maar ik merkte steeds meer dat ik eigen ideeën had. En toen dacht ik: waarom maak ik, als danser, niet mijn eigen stuk?
Dat werd Cotton, mijn eerste eigen choreografie die ondersteund werd door VIA ZUID. Dat was moeilijk, omdat ik voor het eerst alles zelf deed en ik was te verlegen om hulp te vragen. VIA ZUID bleef me steunen en gaf me ruimte als ik ruimte nodig had, en duwtjes als ik die nodig had.
In het begin was ik heel onzeker en onduidelijk. Maar zij gaven me tijd en begeleiding, zowel op artistiek als zakelijk gebied, en gaven me kansen. Mijn deelname aan het Talentlab heeft me bijvoorbeeld enorm uitgedaagd en ervoor gezorgd dat ik niet meer bang ben om interdisciplinair of in nieuwe samenwerkingen te werken. Samenwerken vind ik nu juist verrijkend. Ik heb erdoor geleerd beter te communiceren en mijn ideeën te vertalen naar andere kunstdisciplines.
Voor het leggen van die verbindingen met andere makers is VIA ZUID ontzettend belangrijk geweest. Dreamers kwam tot stand omdat Jackie me koppelde aan Jop Vermeesch, eigenaar en trainer van HFC Dancestudio.
Zijn breakdancers inspireren me enorm. Overdag werken ze en iedere avond trainen ze. Ook zij zijn altijd aan het overleven, zoals ik in Japan. Ook voor hen is dansen onmisbaar. Ik kon niet anders dan een project maken om hen te ondersteunen, ook financieel. Ik vind het enorm oneerlijk dat ze als amateurs worden gezien, omdat ze geen dansdiploma hebben. Hoezo krijgen ze geen kansen, terwijl ze wel professionele kwaliteit leveren? Dreamers is het eerste project waarvoor ze betaald zijn.
Uiteindelijk denk ik dat Polished het meest vormende project voor me is geweest, zowel de samenwerking als het onderzoek. Voordat ik choreografe Roshanak Morrowatian leerde kennen, dacht ik dat ik een solitaire maker was, maar ik had gewoon nog nooit meegemaakt dat je echt dezelfde fascinatie deelt en een boost van ideeën hebt. Die klik is uniek.
Het onderzoek dat we deden naar beleefdheid heeft me ook inzicht gegeven. Met haar (ze is Iraans) kan ik de cultuurclash delen die ik hier in Nederland ervaar.
Dat proces heeft ons allebei expressiever gemaakt, opener. Dat Polished vervolgens werd bekroond met de BNG Bank Dansprijs 2020 voelde alsof we eindelijk gehoord werden. Dat motiveert ons om onze droom te verwezenlijken: een eigen gezelschap in Maastricht. Ik zeg niet dat ik klaar ben voor alles wat er komt, maar ik heb wel het vertrouwen om te zeggen dat ik een maker ben. Dit is pas het begin van onze reis.”
Jop Vermeesch: “Mami is een heel goede maker met een doordachte inhoud en een duidelijke artistieke visie. Ze zet zich af tegen de gevestigde orde. Uniek vind ik dat ze ieders individuele ontwikkeling ziet en daar omheen kan bouwen. Ook zakelijk gezien is ze sterk: de afhandeling met stakeholders, fondsen en VIA ZUID gaat haar goed af.
In onze samenwerking geeft Mami de artistieke kaders. Ik vertaal die naar de breakdancers. Gedurende het proces is ze beter geworden in direct communiceren. Ze weet anderen uit hun comfortzone te halen. Een mooie uitdaging voor haar is om niet alles zelf te willen doen.
Voor de toekomst gun ik haar een eigen, Limburgs, structureel gesubsidieerd gezelschap. Ze kan zich makkelijk onderscheiden van andere organisaties, zoals de Nederlandse Dansdagen en SALLY Dansgezelschap Maastricht. Mami heeft alle kennis en kunde in huis om dat voor elkaar te krijgen.”
Dit interview werd begin 2021 gehouden door Annet Bremen (schrijfster en voormalig VIA ZUID-maker) als terugblik op de periode dat Mami Izumi maker was bij VIA ZUID.